facebook_pixel
King’s Bounty 2 – På gång

King’s Bounty 2 – På gång

Den ryska gamla rollspelsstrategikungen vill återerövra tronen igen.

Nej, King’s Bounty 2 är inte det andra spelet i serien. Inte ens i närheten. Men det är ett tydligt avbrott gentemot tidigare spel i serien, och ett ambitiöst försök att vidareutveckla veteranmonarken. Av det vi fått se finns anledning att vara både orolig och försiktigt optimistisk.

För den som inte har koll på King’s Bounty så är det spelet som föregick den mer framgångsrika Heroes of Might and Magic-serien. Till skillnad från sin andliga arvtagare blev det dock inga fler spel efter originalet 1990. Inte förrän 2008, i alla fall, när serien äntligen fick en ny del i serien med King’s Bounty: The Legend, ett riktigt lyckat strategirollspel som lyckades få en trogen fanskara. Spelet fick tre uppföljare och en expansion innan serien somnade in igen 2014. Tills nu då, när King’s Bounty 2 har utannonserats.

Den här gången är det gamla ovanifrånperspektivet som, serien haft sedan debuten, borta. Serien har alltid varit distinkt från Heroes of Might and Magic-spelen rent spelmässigt, med mer rollspel och mindre strategi, men den här gången tar det ytterligare ett steg mot ett mer fullfjädrat rollspel. Grunden är fortfarande bekant, dock, även om perspektivet har zoomats in till en närgången tredjepersonsvy. I alla fall så länge man utforskar världen. Striderna ses fortfarande ovanifrån, där trupper flyttas runt i ett rutsystem.

Läs också: Få bokstavlig gåshud i Chicken Police – Recension

I korthet

Releasedatum

2021

Utvecklare

1C Entertainment

Utgivare

1C Entertainment

Webb

kingsbounty2.com

Bäst att ge honom en high five, annars blir det så dålig stämning.

Närgången fantasy

Sättet man hanterar enheter, som rekryteras i städer och slott på kartan, är också bekant sedan tidigare. Dessa sköter sedan grovjobbet i striderna, medan hjältarna står för magi och andra förmågor vid sidlinjen. Precis som i föregångarna kan man rekrytera vilka enheter man vill, oavsett vilken fraktion man är, men om man till exempel blandar mänskliga enheter med odöda så blir det dålig stämning, och trupperna presterar sämre.

Mycket är med andra ord bekant i King’s Bounty 2, trots det nya perspektivet. En mer närgången kamera kan ju göra att världen känns mer levande, och i striderna kan höjdskillnader göra taktiskt skillnad – vilket är trevligt. Men av allt att döma tar det också längre tid att ta sig runt nu. Där du förr susade fram på kartan rider du numera i maklig takt. Vill du prata med någon, öppna en kista eller interagera med något så måste du snällt kliva av hästen först. Således känns tempot mer i linje med regelrätta rollspel, snarare än den ganska rappa hybriden som föregångarna var.

Det här behöver dock inte vara något problem, så länge 1C Entertainment jobbar på att uppdatera sin uppdragsstruktur. Kings Bounty: The Legend och dess efterföljare lutade sig extremt mycket mot fetch quests. Jag gillar dem, men de går definitivt till överdrift med allt rännande fram och tillbaka för att hämta än det ena och än det andra, eller prata med otaliga personer innan du kommer vidare. En sådan struktur i King’s Bounty 2 skulle kunna bli outhärdlig. Utvecklarna lovar dock att de har genomarbetade och engagerande uppdrag, både i huvuduppdragen och sidouppdragen – där ens val verkligen spelar roll för hur både berättelsen och din karaktär utvecklar sig. Jag har spelat alla föregångarna och gillat dem alla (vissa mer än andra, förstås), och jag hoppas verkligen kunna säga detsamma om King’s Bounty 2 när det släpps.

Läs också: Yakuza: Like a Dragon – Recension

Byggnader och bråte kan vara i vägen på slagfälten.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar