facebook_pixel
World of Warcraft: Shadowlands – Val och konsekvenser

World of Warcraft: Shadowlands – Val och konsekvenser

Inget val i World of Warcraft spelar så stor roll som din ras och klass.

Alla karaktärer, från hardcorespelare till den där odöda warlock-karaktären du skapade för sex år sedan men aldrig spelade vidare med, definieras av sin klass och ras. Få av de beslut som du fattar under otaliga timmar av äventyrande i Blizzards fantasyvärld är lika meningsfulla och avgörande.

World of Warcraft: Shadowlands kommer att ändra på det.

World of Warcrafts nya expansion Shadowlands, som släpps senare i höst, kommer att ta med spelarna på en resa in i livet efter detta – i en kamp för att rädda de levande. I slutet på den inledande storykampanjen måste spelarna ta de svåraste besluten sedan de satt med pannan i djupa veck i karaktärsskaparen. Den här expansionen är dock mer än bara ett sätt att injicera en välbehövlig känsla av konsekvenser i ditt äventyr. Det är också en möjlighet för Blizzard att avtäcka en helt ny del av Warcraft-världen. En som dessutom inte redan har avhandlats minutiöst i manualer och böcker i åratal.

– Många av våra expansioner har haft ett tydligt ankare i form av en stor, etablerad skurk eller en specifik plats, säger spelets director Ion Hazzikostas. Shadowlands utgår i princip bara från en liten fotnot. Det är en värld som har skapats från grunden av våra designers.

Torghast är stort. Väldigt stort.

Den andra sidan

För att förstå vad det är som försiggår i området Shadowlands måste man vara bekant med vad som hände under förra expansionen Battle for Azeroths klimax. Efter att ha blivit av med sin position som krigsherre över Horde, flyr den odöda banshee-drottningen Sylvanas Nightrunner till den frusna kontinenten Northrend.

Där slåss hon mot Bolvar, som tagit över rollen som Lich King, för att sno hans Helm of Domination som Arthas en gång använde för att styra över den odöda armén. Sylvana använder dock inte hjälmen, utan förstör den och raserar därmed gränsen mellan den levande världen och det titulära Shadowlands – Warcrafts version av dödsriket. Om det är oklart så är detta en dålig sak.

Om tillståndet i de levandes värld är kasst, är saker och ting är ännu värre i Shadowlands. Narrative designer Steve Danuser förklarar:

– Shadowlands är inte bara himmel eller helvete. Det är ett stort rike som består av många små mikrokosmos som alla är sina egna unika små bitar av livet efter döden. När en person dör så döms de av en kosmisk varelse vid namn Arbiter, som avgör vilket område av Shadowlands som är mest passande för dem baserat på deras tankar och gärningar. Spelarna kommer att få utforska fem huvudzoner, och fyra av dess styrs av fraktioner kallade Covenants.

Som exempel tar Hazzikostas upp den första zonen, Bastion, som styrs av en fraktion kallad Kyrian Covenant. De är änglalika andar som fraktar själarna till dödsriket. Deras raka motsats är Necrolord-fraktionen som håller hus i Maldraxxus, som är dödsrikets militära högborg.

– Om Shadowlands förklarar krig mot andra makter i kosmos så är det från Maldraxxus trupperna kommer, säger Hazzikostas. De är döden inkarnerad på samma sätt som en eld-elemental är eld. Det är magiska varelser, och vi får utforska hur denna nya kosmiska influens fungerar, och vad reglerna är.

Det här är i alla fall hur Shadowlands ska fungera, men tack vare
Sylvanas och hennes nya mystiska kompanjon – endast känd som Jailer (Fångvaktaren) – så är maskineriet helt ur balans. Nu får alla själar en enkelbiljett rakt ner i Shadowlands värsta helvete, mardrömsriket Maw. Alla själar som hamnar här fängslas och torteras för evigt, och nu när alla hamnar här upplever resten av dödsriket en slags torka av katastrofala mått.

Under kampanjens gång kommer spelarna att utforska expansionens alla fem zoner. De kommer att få veta mer om alla fraktioner samtidigt som de försöker klura ut ett sätt att återfå den delikata balansen som krävs för att dödsriket ska fungera. Detta inbegriper naturligtvis även att besegra Sylvanas och Jailer. I slutet på Shadowlands första kapitel kommer spelarna att få göra ett viktigt och avgörande val, när de ombeds att gå med i en av dödsrikets fraktioner.

Alla erbjuder olika mäktiga förmågor, unika föremål och egna storyuppdrag. Det är ett beslut som kommer att påverka din framtid i Azeroth, och således inte ett alldeles enkelt sådant.

Blodpakter

– Det finns relativt få saker i WoW som känns som om de skapar en identitet, säger Hazzikostas. Det är din klass, fraktion och ras. Möjligen också vilka yrken du väljer, eftersom de spelar stor roll och är svåra att ändra på. Vi vill lägga till mer som kan bygga den starka identiteten, eftersom det är en viktig del av mmorpg-genren. Det är ett rollspel, trots allt. Du spelar en roll, och det som utmärker din karaktär gentemot alla andra spelare ger ett större djup. Både rent mekaniskt, men också vad gäller narrativet. Spelets Covenant-fraktioner har allt detta.

När du väl når den nya maxnivån för din karaktär så kommer din valda Covenant att vara navet från vilket alla endgame-aktiviteter utgår. Alla har unika narrativ som låter dig gräva i Shadowlands många mysterier, samt ta upp kampen mot Sylvanas. Den verkliga dragkraften är dock att du får två nya förmågor när du går med i en av dödsrikets fraktioner. En signaturförmåga som är samma för alla inom samma fraktion, och en ytterligare som baseras på din klass.

Om du till exempel väljer den vampyrlika Venthyr i Revendreth-zonen så får du förmågan Door of Shadows. Den öppnar en spöklik portal som du kan använda för att teleportera dig en bit bort. Night Fae i Ardenweald-zonen erbjuder å sin sida Soulshape-förmågan, som låter dig bli en smidig liten räv som kan ta sig fram kvickt och enkelt i alla miljöer.

De här signaturförmågorna har förorsakat en intensiv debatt bland spelarna, då många oroar sig över att de kan komma att känna sig bestraffade om de gör ett val som inte anses vara optimalt. Door of Shadows skulle till exempel rent teoretiskt kunna användas för att hoppa över en strid helt och hållet – så om du tillhör en annan fraktion och inte har den förmågan kanske vissa inte vill spela med dig.

– Det är absolut ett orosmoment, säger Hazzikostas.

Läs också: Shadowlands försenas, släpps någon gång senare i år

Sidor: 1 2

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar