facebook_pixel
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Recension

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Recension

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är gammaldags rollspelande som håller fint än, trots en halvdan uppfräschning.

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är ett välkommet tillskott till den allt ökande skaran av remaster-versioner av gamla halvklassiker. Det är ett spel som förtjänade mer när det föst släpptes, och i ärlighetens namn hade det förtjänat en mer gedigen uppdatering nu. Men trots att själva remastern är ganska ljummen så är spelet som sådant alltjämt väldigt spelvärt.

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är ett välkommet tillskott till den allt ökande skaran av remaster-versioner av gamla halvklassiker. Det är ett spel som förtjänade mer när det föst släpptes, och i ärlighetens namn hade det förtjänat en mer gedigen uppdatering nu. Men trots att själva remastern är ganska ljummen så är spelet som sådant alltjämt väldigt spelvärt.

Storyn är måhända inget som kommer få den vana rollspelaren att trilla baklänges av förvåning. Det är samma gamla visa om att du är den utvalda och måste rädda allt och alla från ett stort hot. Men intrigen är tillräckligt engagerande för att den ska driva mig att utforska världen, och det är där spelet visar sig från sin bästa sida.

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är inte ett tekniskt superläckert spel, men världen har en drömsk atmosfär och charm som är svår att sätta fingret på. Det suger in en, och gör att jag bara måste beta av ett sidouppdrag till, och utforska en grotta till. Kanske finns det ett nytt vapen eller hjälm där som jag vill ha.

Läs också: Stor förhandstitt på Baldur’s Gate III

I korthet

Vad är det?

En halvdan remaster av ett gediget och sorgligt förbisett rollspel.

Utvecklare

KAIKO, Big Huge Games

Utgivare

THQ Nordic

Webb

Amalur.thqnordic.com

Cirkapris

Priset: 400kr

PEGI

18

Testas på

Intel Core i5 7600k

GTX 1070

16 GB RAM

Kolla även in

Dragon’s Dogma: Dark Arisen

Inte tekniskt framstående, men en inbjudande och atmosfärisk värld att utforska.

Storheten i helheten

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är ett ganska typiskt actionrollspel. Kontrollerna är inte direkt klockrena, men bra nog för att du ska kunna få kläm på det ganska snabbt. Du har vanliga vapenattacker och diverse specialförmågor och trollformler att låsa upp under spelets gång, men det hela är alltid väldigt enkelt att förstå och komma in i.

Karaktärsbygget är också enkelt, men utan att för den skull helt sakna djup. Det finns tre färdighetsträd för krigare, magiker och tjuv, och du kan blanda som du vill för att skapa blandningar eller specialister som du vill. Jag föredrar en mix av magiker och tjuv, för att vara effektiv både på avstånd och i närstrid. Man blir inte lika välbepansrad som en klassisk krigare, men med lite träning kan du hoppa undan och undvika de flesta fiendeattacker ändå.

Kingdoms of Amalur: Re-reckoning må ha buggar, lite kantig speldesign här och var, och ganska få moderniseirngar. Men i slutänden spelar det mindre roll. Det är helt enkelt kul och medryckande att spela, och helheten är större än summan av de till synes alldagliga enskilda delarna.

Kanske är det därför som spelet aldrig hittade den större publik det förtjänade. Det är lite svårt att sätta fingret på exakt varför du ska spela det, och vad som särskiljer det från mängden. Det är helt enkelt ett spel som är skönt att spela, och som gör sin grej bra. Ibland räcker det himla långt, och förhoppningsvis kan Amalur få besök av fler rollspelsnördar den här gången.

Läs också: Crysis Remastered – Thomas har undersökt om det håller

Lärde inte din mamma dig att det är fult att peka?
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Recension Reviewed by - .
4

Utslag

80%
80%
Inte en suverän remaster, men spelet som sådant är alltjämt ett utmärkt, gammaldags actionrollspel.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar