facebook_pixel
Golden Axed skapades under en två veckor lång crunch

Golden Axed skapades under en två veckor lång crunch

Tidigare idag skrev vi om Streets of Kamurocho, den Streets of Rage-doftande Yakuza-spinoffen som är en del av Segas sextioårsfirande på Steam. Som en del av festligheterna har Sega även släppt Golden Axed, en fyndigt namngiven prototyp för en tilltänkt reboot av Golden Axe-serien från 2013.

Trevligt och roligt, och ett fint initiativ av Sega. Eller? Spelkritikern Jim Sterling har nämligen gjort en video på ämnet som du kan kolla in här nedan, detta efter att programmeraren Tim Dawson (som var fullständigt omedveten om att Sega planerade göra prototypen allmänt tillgänglig) tagit till Twitter för att meddela att Golden Axed skapades under en två veckor lång crunch-period, bara för att ratas av ledningen.

Den ursprungliga (och numera borttagna) produktbeskrivningen på Steam framställde också Golden Axed som “buggigt, oslipat och ett resultat av sin tid”, vilket fick Tim Dawson att se rött. Sega har sedan dess bett om ursäkt (via Eurogamer) och försäkrat oss om att man “inte försökte gräva upp smärtsamma minnen”, och att Steam-beskrivningen främst gällde versionen som man portade till pc, inte det ursprungliga verkets kvalitet.

Här är Jim Sterlings video och Tim Dawsons tweet om Golden Axed.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar