Spelunky 2 – Recension

Spelunky 2 – Recension

Spelunky 2 gräver bekanta tunnlar med remixade regler.

96 % eller mer har bara en handfull spel fått under Svenska PC Gamers snart 25 år långa historia. Färskast i den exklusiva skaran är Spelunky, och nu är tvåan slutligen här. Att följa upp ett verk många redan anser vara närmast fulländat är ingen enkel sak och Spelunky 2 gör det med både gamla byggstenar och ett nytt djup.

Spelunky är en paradox. Dels är det ett spel som med lätthet kan beskrivas med några få ord, men samtidigt ett äventyr du kan ägna tiotalet år åt utan att någonsin slå i alla bottnar. Tolv år efter freeware-releasen får vi nog trots allt ändå konstatera att hyfsat många grävt fram hyggligt många hemligheter. Då finns egentligen bara en sak att göra: det är dags att ägna ytterligare veckor, månader och år åt djupet i Spelunky 2.

Min enda egentliga invändning mot Spelunky 2 är tvivlet på om det ens behövs. Derek Yu hade ett vägval att göra: att tryggt bygga vidare på konceptet eller lägga krokben för allas förväntningar.

Yu valde definitivt det tidigare, för detta är mer Spelunky. Det är större och snyggare, men inte nödvändigtvis bättre. Den här gången handlar det visserligen om en underjordisk grotta på månen och om dottern till originalets spelunker, men äpplet har sannerligen inte fallit långt ifrån trädet. Ana delar till och med sin fars smak för mode och entusiasmen för att utforska har såklart ingen hejd, ingen botten.

Snarare än en uppföljare är Spelunky 2 en remix. Det kanske låter futtigt men är på många sätt en styrka. En parad av de monster och fällor som redan dödat oss oräkneliga gånger är tillbaka, men i ormarnas och fladdermössens släptåg finns en armé nya hot som sömlöst vävs in i de gamla.

Även om hjulet inte uppfinns på nytt (snarare rullar det i trygga spår med bomber, rep, ädelstenar och målet att ta sig uppifrån och ner i grottor som alltid förändras) finns det tillräckligt med nyheter för att slå undan benen på den mest vana spelunkern. Dels finns tillskotten som lägger sig som ett kryddigt täcke över spelet. Här finns eldsprutande nyckelpigor, demonhundar och myggor alltid ute efter just ditt blod.

Ett äventyr som alltid förändras och aldrig ändas.

Mossmouth, Blitworks

Mossmouth

Spelunky 2 på Steam

200:-

Intel Core i7-7700, Gefore GTX 1080, 16 GB RAM

Steamworld Dig 2

I sann Spelunky-anda lär det ta 10 år att upptäcka kalkonens sanna potential.

Ett helt nytt djup

Knappast gamechangers, men sådana finns det lyckligtvis ett par av. Spelunky har, trots sin oförutsägbara natur, alltid varit lättfattligt då det gått uppifrån och ner. Vi har alltid haft fördelen att kunna speja neråt för att lägga upp en rimlig strategi för nästkommande minut – eller i alla fall: sekunder. I Spelunky 2 finns emellertid ett extra lager; dunkla hålor bakom originalgrottan med nya löften och/eller hot. Då Spelunky närmast är sinnebilden av ett 2d-spel ger denna hint av 3d (eller “3d”) spelet en exotisk touch.

Något som definitivt är mer ett löfte och mindre av ett hot är möjligheten att rida på olika bestar. Nämnda demonhund är en sådan, och riktigt värdefull då denna spottar eldbollar. Första riddjuret du stöter på blir dock sannolikt den dumglada kalkonen vars danska skalle inte heller går av för hackor. Inte ens i döden är kalkonen värdelös för skulle du råka ha ihjäl din springare (mer eller mindre ofrånkomligt) kan du alltid ta tillfället i akt och fixa en HP-vänlig Thanksgiving-middag. Eller så kan du alltid offra den på ett altare. Förmodligen har vi bara skrapat på ytan till Kalkonernas Potential™.

En mindre stor grej – men ändå stor! – är den nya fysiken för vätska. Att tänka lite snett när du smäller av en bomb kan resultera i ett vattenfall, eller en lavaflod som garanterat får fart på Anas små benstumpar.

Det är lätt att sympatisera med varför Yu valde att spela med säkra kort. Originalet är trots allt ett av fåtalet titlar som fått 96 % eller mer i PC Gamer. Många anser att det närmast är fulländat. Samtidigt kan jag inte sluta drömma om hur det skulle kunna ha blivit om allas förväntningar omkullkastades. Hur det hade varit att känna samma slags naiva upptäckarlusta ännu en gång. Spelunky 2 siktar bokstavligen mot månen, och det räcker. Den symboliska månlandningen låter dock vänta på sig.

Doppa tårna (i blod…)

Tre fällor i början av en spelunkers äventyr.

Spelunky 2 – Recension Reviewed by - .
4.3

86%
86%

Överraskar inte på samma sätt som Spelunky, men drar ändå in oss ännu en gång i ett oförglömligt, föränderligt grottäventyr med ett nytt djup.

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.