Serious Sam 4 – Recension

Serious Sam 4 – Recension

Tekniska tillkortakommanden ligger som en våt filt över Serious Sam 4.

Jag ser mig själv som ett Serious Sam-fan. Det första spelet var en uppenbarelse – får man faktiskt göra fps som inte försöker vara Half-Life? – och det andra är en personlig co-op-favorit. Frågan är dock om serien ännu är relevant under ett tidevarv där retroskjutarna står som spön i backen?

Serious Sam är fortfarande underhållande. Jag njuter av att se en minigun gå på helvarv, och smula sönder en närmast solid vägg av fiender. De större fältslagen är fortfarande speciella, då man desperat dansar balett mellan inkommande projektiler, samtidigt som man byter vapen efter fiende, och hela tiden försöker eliminera de största hoten medan man undviker de mindre. När röken äntligen har lagt sig andas jag ut med ett leende på läpparna.

Serious Sam 4 är fortfarande allt det här, men tyvärr drar en hel hop tekniska problem ned intrycket ordentligt; spelet kraschar stup i kvarten (speciellt i co-op), texturer poppar mer ofta än inte, karaktärer går genom stängda dörrar och undertexterna lever sina egna liv. Därtill är spelet ruskigt illa optimerat och tuggar rejält, trots att det inte ens ser särskilt bra ut, och karaktärmodellerna och -animationerna är stundtals skrattretande usla.

Old-school-rykare med förhinder.

Croteam

Devolver Digital

croteam.com/serious-sam-4-planet-badass/

420:-

i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Spela hellre

Doom Eternal

Lyckade nyheter

Detta är synd, eftersom de spelmässiga nyheterna på det hela taget är lyckade. Här finns korta och tydligt markerade sidoupdrag som ger häftiga powerups (det svarta hålet är en personlig favorit) tillsammans med ett nytt färdighetsträd, som tids nog låter dig hålla i två vapen samtidigt, även de allra största. Två minigun är bättre än en, och med dubbla hagelbössor infinner sig en skön rytm som den här serien hittills har saknat. Gillas starkt!

På förhand har utvecklarna Croteam talat sig varma om det så kallade “legionsystemet”, som tillåter tusentals fiender på skärmen samtidigt. I praktiken används det dock så pass sällan att det inte lämnar något större avtryck, och även de mer vidsträckta miljöerna som hajpats en del känns mer som utfyllnad än ett genuint meningsfullt inslag.

De flesta nivåerna är som Serious Sam-nivåer brukar vara – en blandning av korridorer och stora arenor, där våg efter våg av fiender spawnas in. Inget fel i sig, men lite trist då jag trots allt hade hoppats på mer omvälvande förändringar. Musiken är dock rejält stämningsfull, och så lyckas handlingen rentav överraska ibland, med några genuint mänskliga ögonblick bland de sedvanliga oneliner-kavalkaderna. Kanske har Sam blivit blödig på äldre dar?

När allt är sagt och gjort dominerar dock de tekniska tillkortakommandena min uppmärksamhet. Kanske lyckas Croteam rätta till allt med framtida uppdateringar, men här och nu ger spelet ett ofantligt opålitligt intryck. Installera det på egen risk.

Serious Sam 4 – Recension Reviewed by - .
3.5

70%