Project Cars 3 – Recension

Project Cars 3 – Recension

Project Cars 3 öppnar upp Slightly Mad Studios racingserie för en helt ny publik.

Jag gillar begränsningar i spel. Om jag får för mycket valfrihet blir jag passiv istället för aktiv, och plågas av mild beslutsångest över vad jag bör göra härnäst. Jag behöver inte nödvändigtvis en spikrak stig med lysande pilar, men väl en hjälpande hand som leder mig rätt, mot ett tydligt mål.

Just därför gillar jag det nya upplägget för karriärläget i Project Cars 3. I föregångarna kunde man välja att inleda tävlingarna på vilken nivå som helst, från gokart till formelbilar, medan trean tvingar oss tillbaka till rötterna, med en betydligt mer linjär progression. Det hela känns väldigt Gran Turismo då man uppmuntras använda samma bil i flera klasser med hjälp av uppgraderingar, och delta i mästerskap som kräver specifika kärror, som du först måste köpa. Det är en beprövad formel, dock en som vi inte sett särskilt ofta på pc tidigare, vilket ger Project Cars 3 ett fräscht och inspirerat intryck. Men vissa fans lär bli rejält besvikna.

Enorm och lättillgänglig racingsandlåda.

Slightly Mad Studios

projectcarsgame.com/three

620:-

3

Forza Motorsport 7

Nedtonad simulation

Project Cars 3 kräver fortfarande skicklighet bakom ratten, och om du kör med alla förarhjälpmedel avslagna är det lätt att snurra bort sig i kurvorna, speciellt om det regnar eller snöar. Men bortom den omedelbara racingen har nästan alla detaljer skalats bort; man kan inte köra slut på bensin eller däck, eller ens skada bilarna man ränner runt i. Karriärläget kretsar också kring korta tävlingar som man inte alltid behöver vinna, då man numera belönas mer för specifika prestationer, såsom att köra om ett visst antal bilar inom en förutbestämd tidsrymd, eller uppnå en viss topphastighet. Resultatet är ett betydligt mer lättillgängligt spel, som är lätt att både plocka upp och lägga ifrån sig. Mer skoj än allvar.

Jag ser mig gärna som en seriös racingspelare, men finner ändå Project Cars 3 väldigt njutbart. Till skillnad från Codemasters F1-spel känner jag mig inte slutkörd efter ett avslutat lopp, utan kan bara fortsätta och fortsätta, fördelaktigt med en podcast i lurarna då motorljuden och musiken lämnar mig totalt oberörd. Intensiteten lämnar ofta en hel del att önska, men avslappningsfaktorn är å andra sidan skyhög, med en påtaglig “ett lopp till”-känsla som förstärks av det enorma ban- och bilutbudet (som brukligt i den här serien).

Favoriterna

Project Cars 3 innehåller ett till synes oändligt antal banor. Här är fem favoriter.

Multiplayer med potential

Det sanna allvaret hittar vi istället i onlinespelandet. Återigen har utvecklarna sneglat rejält på Gran Turismo, i det här fallet Gran Turismo Sport. Vid sidan av quick play (omedelbar matchmaking) och custom lobby (spelarskapade servrar) hittar vi nämligen också scheduled event, tävlingar på specifika banor med specifika bilar, som går av stapeln vid specifika klockslag. Du kan kvala in ända fram tills startlamporna släcks, vilket låter dig lära känna både bilen och banan, och göra dig förtjänt av din position på startgridden.

I teorin leder detta till mer förberedda spelare, vilket i sin tur leder till färre incidenter, vilket är tacksamt eftersom tävlingarna är längre än normalt. Jag säger “i teorin” eftersom Project Cars 3 fortfarande inte nått den breda allmänheten i skrivande stund. De mer seriösa spelarna lär ändå vilja hålla till precis här, och det faktum att Project Cars 3 också betygsätter spelare för deras sportsliga beteende torde hålla rötäggen borta från gentlemännen. Potentialen för underhållande, högklassig och rättvis racing är uppenbar.

Allt detta lämnar oss med ett maffigt racingspektakel som är mer spel än simulator. Project Cars 3 kan bli spelet som Grid aldrig riktigt blev (vilket är ironiskt eftersom Grid-studion Codemasters nyligen köpte upp Project Cars-utvecklarna Slghtly Mad Studios), speciellt online då Project Cars 3 har alla verktyg på plats redan dag ett, och ett karriärläge som kan hålla upp spelet även om multiplayerdelen aldrig får luft under vingarna. Om allt vill sig väl kan Project Cars 3 bli en av racinggenrens nya grundpelare, och det föredragna alternativet för dig som placerar underhållning framom realism.

Project Cars 3 – Recension Reviewed by - .
4.2

84%