Microsoft Flight Simulator – Recension

Microsoft Flight Simulator – Recension

Är inte flygsimulatorer något av det mest onödiga man kan installera på sin dator? Jo, och ändå är Flight Simulator svårt att slita sig ifrån!

Jag kan se mitt hus härifrån! Bokstavligt talat. Asobo Studio har utgått ifrån Bing Maps och diverse AI-trolleri för att skapa den mest detaljerade version av vår planet som någonsin skådats i spelsammanhang.

Så det första jag gör när jag startar upp Flight Simulator är givetvis att flyga in över centrala Stockholm för att se om kåken jag just då sitter i går att se. Och det gör den! Visst, gatan är ljusgrön, backarna lite för branta och huset kanske inte exakt rätt nyans av hyreshusbeige. Men huset finns där, och jag kan landa framför porten och taxa runt i mina kvarter om jag så önskar.

Detsamma gäller nästan garanterat dig också. Kartmagin har resulterat i att hela världen finns representerad i detalj, särskilt på högre grafikinställningar, även om de högsta kräver sin pjäs. Jag är segelflyglärare i Örebro på fritiden, så givetvis passade jag på att flyga en smula i de trakter jag känner så väl från luften..

Den bästa flyg-och-kolla-på-ditt-hus-simulatorn någonsin.

Asobo

Microsoft

xbox.com/en-US/games/microsoft-flight-simulator

600-1 200:-

3

Intel Core i5-6600K 3,5 GHz, 16 GB RAM, GeForce GTX 1070 16 MB

X-Plane

En stjärtsväng

Jag startar från segelflygfältet stråk 18, då det som vanligt blåser från sydväst. Det gör det alltid i Örebro. Jag väljer en Robin DR-400, eftersom Örebro Segelflygklubb faktiskt har en sådan maskin som vi drar upp segelflygplan med. Starten är odramatisk, men jag häpnar redan när vi börjar rulla över det mjukt böljande gräset. Det sveper förbi vingspetsarna på ett sätt som gör inlevelsen total, även om det också antyder att någon har slarvat med gräsklippningen.

Efter start gör jag en mjuk sväng in mot själva Örebro och noterar med glädje att precis vartenda litet skjul finns på rätt plats. Av någon anledning är dock terrängen rejält kuperad, vilket alla som någonsin sett Närkeslätten vet inte stämmer. Här är det gammal sjöbotten och i princip ingenting är högre än några meter över leran, så helt perfekt är uppenbarligen inte Asobos kartdata.

Luften var inte helt lugn, några moln ligger över slätten och jag får kompensera för en del turbulens, då jag valt att använda realtidsväder. I början irriterar jag mig på hur känsliga kontrollerna är; att det känns som att flyga ett modellplan även med en riktig flygspak. Att sänka känsligheten till 50 % i alla axlar fixar det problemet, och jag börjar känna att det här nog är det närmaste riktig flygning jag någonsin kommit i ett spel.

Sightseeing

Mina favoritställen att besöka i Flight Simulator.

Känd i hela Örebro

Örebro såg ut som det skulle en molnig dag som denna, förutom att den lokala sevärdheten Svampen (ett vattentorn i form av en svartvitrandig svamp) såg ut som ett extremt högt hyreshus. Förmodligen en konsekvens av att terrängalgoritmen bara sett den från ovan och därmed gjort så gott den kunnat. Jag kände igen hus jag bott i, gator jag raglat hem längs frampå småtimmarna och kunde enkelt följa motorvägen igenom stan från ovan. Det är möjligt att jag passade på att busflyga lite på snuslågan längs Storgatan också, men säg inget om det till Transportstyrelsen, det får vara vår lilla hemlighet. Innan jag visste ordet av var klockan mycket, utan att jag egentligen hade gjort något av värde.

Det är Flight Simulator lite i ett nötskal. Du väljer en plats du vill flyga över, startar och vinglar runt som en skadskjuten kråka i några timmar. Det är avslappnande, mysigt och ibland onödigt spännande — särskilt om live-vädret ställer till med en storm som du måste flyga igenom. Det finns i sann flygsimulatoranda inte mycket till ”spel” här, men ändå har det något slags magisk dragningskraft.

Bildbevis på att Mats Nylund vet vad han talar om!

Sysslolös i Säffle

Asobo har gjort ett halvhjärtat försök att lägga till något att faktiskt göra. Det finns ett par sightseeing-flygningar du kan göra, även om instruktionerna är lite vaga.

Du kan delta i online-utmaningar där du mäter dig mot andra spelare i att till exempel landa på legendariskt utmanande Courchevel i franska Alperna.

Och givetvis finns här flyglektioner där du fiser omkring i en trött gammal Cessna 152 och lär dig vad alla knappar, spakar och klockor är till för.

Du kan dessutom spela med dina vänner i sömlös och extremt basal multiplayer. När du flyger omkring i världen kan du även se andra spelare lite här och där och försöka flyga i formation med dem om du vill. Mer än så är det inte, åtminstone inte förrän tredjepartsutvecklarna börjar släppa mer kompletta scenarion och givetvis löjliga mängder kärleksfullt detaljerade flygplan att lägga dina surt förvärvade på.

Inte för att det är några större fel på de plan som redan finns. Redan i grundutförandet får du 20 plan, allt från små bushflygplan med stora hjul och tjocka vingar, till trafikflygplan som kräver sin man för att landa säkert. Köper du den dyrare varianten får du 30 till minst lika bra. Totalt finns det 30 detaljerade, handdesignade flygplatser att starta och landa på om du köper lyxutgåvan, och fler finns redan att köpa i onlinebutiken.

Köp dig lycka

Det kommer att gå att köpa mängder av tillägg till spelet. Flight Simulator är som sagt redan ganska generöst, och framför allt är världen så oerhört vacker och detaljtrogen att du egentligen inte behöver köpa något alls för att njuta av en stilla flygtur över ett storslaget Grand Canyon eller ett lite mer prosaiskt Gränna. Det är vackert som det är, och flygkänslan ingår ju redan i priset.

Faktum är att det är vackert även på lite lägre grafikinställningar och fullt spelbart också på ”low”. Du får inte samma vackra ljuseffekter, och pop-in kan få oväntade tallar att dyka upp i din väg när du försöker landa på ett berg på Kanarieöarna. Även på min treish år gamla dator (jag går för övrigt i köpartankar, och då ska det flygas med allt på elva!) går det fint att spela, vilket är mer imponerande än du kanske tror om du inte varit med på hela Flight Sim-resan.

För mig började det med att jag sparkade igång SubLogics Flight Simulator 2.0 på min Commodore 64 — det kom på två kassettband och laddtiderna mättes snarast i timmar än minuter. Redan då var det uppenbart att det krävdes mer prestanda än vad som fanns i maskinen. Detsamma gäller idag – för att verkligen maxa alla inställningar utan att det blir diabildsvisning av det hela lär vi behöva vänta något år.

De bästa flygplanen

Morgondagens spel

Framtiden för Flight Simulator är ljus. Asobo har en plan för åtminstone fem, om inte tio års (!) uppdateringar. Vi ska få VR-stöd (idag stöds bara TrackIR, även om det av någon anledning inte fungerade i min recensionskod), flera spelare i samma flygplan, helikoptrar och kanske segelflygplan så att vi kan nöjesflyga på riktigt. Tredjepartsmarknaden är också enorm, eftersom Flight Simulator X redan har gett upphov till hundratals talangfulla (och minst lika många mindre talangfulla) utvecklare som släppt drösvis med terrängexpansioner, flygplan och annat. Det lär hända här också, och det är lättare än någonsin att hitta dem i onlineshoppen.

Jag har inte saknat spelserien särskilt mycket sedan jag började flyga på riktigt, i alla fall trodde jag inte det. Nu tillbringar jag åter timmar med att utforska oländiga dalgångar i amerikanska mellanvästern i en Cub, eller åker och tittar på hus från min barndom. Det är ingen tvekan om att det här är en storslagen teknisk prestation med enorm potential, även om man för närvarande mest får njuta av den rena glädjen i att bara flyga. Om du är en lika stor flygnörd som jag så har du förmodligen redan köpt det.

Microsoft Flight Simulator – Recension Reviewed by - .
4.5

90%