facebook_pixel
Halo 3 – Recension

Halo 3 – Recension

HALO 3 blandar det bästa från föregångarna.

Halo: Combat Evolved har seriens bästa story, medan Halo 2 ger spelarna de roligaste multiplayermatcherna. När det så är dags att avsluta trilogin med Halo 3, vet Bungie precis vad de behöver göra: blanda den okonstlade berättelsen från ettan med multiplayerröjet från tvåan. 13 år för sent blir jag för första gången riktigt imponerad av Spartan 117:s pampiga slutstrid.

”Finishing this fight.” Så löd cliffhangern i slutet av Halo 2. Jag hade inte fattat ett dugg av storyn dessförinnan, men när Master Chief stod där i dörröppningen, redo att ge sig ut i strid en allra sista gång och yttrade den där meningen, visste jag att något storslaget var på gång. Sedan rullade eftertexterna och jag fick vänta och längta i tre långa år.

Inte nog med att förväntningarna redan var skyhöga efter de två första spelen, utan hajpen växte sig bara ännu större när Halo 3 minsann skulle släppas till Microsofts rykande färska Xbox 360. Spel som Gears of War och Bioshock hade redan visat prov på vad den nya hårdvaran mäktade med, så Halo 3 kunde inte bli något annat än kronan på 360-verket.

Besvikelsen blev stor. Gears of War och Bioshock, som hade släppts innan Halo 3, var inte bara snyggare än Bungies trea: de var även mer innovativa. Gears of War hade ett 110 procent fräscht coversystem (som jag avskyr idag) och Bioshock hade en hel undervattensvärld (som jag fortfarande älskar). Detta medan Halo 3 kändes precis som de båda föregångarna, fast lite tjusigare. Tre års hajp med utomjordiska krav drog ner spelupplevelsen för mig…

Läs också: Halo: Combat Evolved Anniversary – Recension

I korthet:

Vad är det?

Det fjärde spelet att släppas i supersamlingen Halo: The Master Chief Collection.

Utvecklare

343 Industries

Utgivare

Xbox Game Studios

Webb

xbox.com/games/halo

Cirkapris

100:- (400:- för hela samlingen)

Pegi

18 år

Testat på

Intel Core i7-4790K, GTX 1080, 16 GB RAM

Kolla även in

Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo 2 Anniversary

Brute Chopper är störtskön att sladda omkring med.

13 år senare

Idag, när spelet äntligen släpps till pc för första gången, är mina förväntningar låga. Jag vet ju redan att det inte är lika bra som föregångarna. Ettan har bäst story, tvåan har bäst multiplayer, trean har bara mer av samma och halvkass grafik. Eller? Efter att nu ha klarat kampanjen på nytt och kört dussintals matcher online, inser jag hur fel jag hade 2007. Halo 3 är frikkin’ fantastiskt!

En uppsjö av nya vapen och fordon gör att Halo-universumet känns större än någonsin, medan både storyn och flerspelarläget är mycket bättre än hur jag minns dem. Kampanjen är återigen en rättfram historia (efter det skumma Halo 2) fylld av tydliga mål och minnesvärda banor, där framför allt fordonssekvenserna är lika roliga som i Combat Evolved.

Multiplayern då? Halo 3 kan omöjligt vara lika kul som de fantastiska Slayer-matcherna i tvåan? Jodå, för här introduceras den snabba fyrhjulingen Goose samt specialföremål som ”bubbelskölden” och ”livdräneraren”, vilket leder till timmar av beroendeframkallande onlinedödande. Spelmekaniken har åldrats finemang, till skillnad från jämngamla spels uttjatade coversystem.

Det enda jag kan klaga på är grafiken som inte fått någon Anniversary-behandling, utan vi får nöja oss med samma gamla Xbox 360-texturer. Hundratals fps och möjlighet att lira i 4K är däremot trevliga nyheter, och själva designen är ju åtminstone långt mer tilltalande än det bruntrista Halo Reach. Men ack, detta var inte supersnyggt för 13 år sedan och är det definitivt inte idag.

I slutändan är jag dock mest glad och förvånad, snacka om att min åsikt har totalvänt sedan jag spelade detta back in the days. 2007 kunde det omöjligt leva upp till hajpen, men 2020 är Halo 3 över all förväntan.

Läs också: Halo 2 Anniversary – Recension

Halo 3 – Recension Reviewed by - .
4.15

UTSLAG

83%
83%
Halo 3: ODST må vara jättefult, men Firefight är i alla fall jättefint.

Om skribenten

Profilbild

Glad gamer med smak för action och äventyr, men älskar även storytunga titlar där ett bitterljuvt slut är grädden på moset. Uppväxt med konsoler, men tog år 2014 steget in i PC-världen där de magiska 60 FPS väntade.

Liknande artiklar