facebook_pixel
Twin Mirror – På gång

Twin Mirror – På gång

Livet är fortfarande konstigt i Dontnods spel.

Sam Higgs är kluven. Bokstavligt talat. Vi vet inte exakt hur Twin Mirror kommer att fungera rent spelmässigt, men efter att ha sett en kort video av spelets början vet vi att Sam har ett alter ego, som bara han kan se. En Mållgan med glasögon, som allt som oftast poppar upp i närheten för att erbjuda råd eller kanske bara presentera ett moraliskt dilemma för dig att lösa.

De val du gör i dessa situationer kommer att påverka storyn på ett drastiskt sätt, lovar Life is Strange-utvecklarna Dontnod. Så Sams alter ego tjänar som en tämligen icke-subtil påminnelse om att det du nu gör kommer att få allvarliga konsekvenser. Däremellan kommer du att presenteras med en mängd mindre val, i form av dialogträd som kan påverka allt från andra människors reaktioner till Sams minnen. Och just Sams minnen är centrala i det här spelet.

Början av spelet ser minst sagt lugn ut. Sam är på väg hem till den lilla nedgångna gruvstad där han växte upp, för att närvara vid sin bästa väns begravning. Men det framgår rätt snabbt att han inte har någon större lust att återvända. Det finns en olycklig kärleksaffär i bakgrunden, och han hyser inte någon större kärlek till sitt gamla barndomshem.

Strax introduceras Sams “Mind Palace” – en minnesteknik som använts på mer eller mindre realistiska sätt i tv-serier och filmer i många år, men som faktiskt är tusentals år gammal. I spelet representeras det av ett slags drömvärld där Sam vandrar omkring bland både gamla minnen och nya som du plockat upp genom att inspektera saker i världen omkring dig. En del av dem utgör bakgrund, medan andra kan visa sig vara viktiga av olika anledningar senare i spelet, så det verkar löna sig att noga se sig om när man vandrar.

Läs också: Twin Mirror blir Epic-exklusivt

I korthet

Utvecklare

Dontnod Entertainment

Utgivare

Dontnod Entertainment

Webb

Officiell sajt

Release

2020

Sam förlorar sig i minnet av sitt ex Anna, som verkar vara den största anledningen till att han drog från byn och aldrig såg tillbaka. Nu tvingas han konfrontera sina minnen av henne, när han ser en kikare där han en gång friade och fick nej. Frågan är om man som spelare kan skippa den här biten, och därmed få en märkligare, eller kanske bara intressantare interaktion med Anna senare? Det får vi tyvärr inga svar på idag.

Men tiden går i den verkliga världen och medan vår hjälte förlorat sig i minnen har begravningen redan ägt rum. Han åker till vakan på en lokal pub (givetvis), och träffar sin guddotter Joan på parkeringen. Här får vi se en skymt av dialogsystemet, som känns igen om du någonsin spelat något spel överhuvudtaget. Små val ger små konsekvenser, men när Joan ber Sam att ta en närmare titt på omständigheterna kring vännens död så dyker vårt alter ego upp i baksätet.

Han och Sam snackar igenom beslutet, medan Joan sitter frusen där bredvid. Det är givetvis bara Sam som kan se sin skugga, och han radar upp alternativen innan du slutligen måste göra ett ödesmättat val. I det här fallet väljer spelaren att inte hjälpa Joan, vilket får henne att gå därifrån besviken. Om jag känner Dontnod rätt finns det förmodligen inget beslut att välja här, eller någonstans i spelet.

Sam drar en djup suck, tar ett piller på ett melodramatiskt sätt. Tar ett piller till. Går in på puben för att möta sitt förflutna. Vad händer där? Det får vi tyvärr inte veta, eftersom demonstrationen slutar. Men jag har fullt förtroende för att den här utvecklaren kommer att leverera ett spel minst lika fullt av psykologiska trauman och välskrivna dialoger som mitt älskade Life is Strange. Om slutet kommer att tillfredsställa? Förmodligen inte, precis som livet!

Läs också: Life is Strange 2 – recension av finalen

Om skribenten

Liknande artiklar