facebook_pixel
Källkoden för Doom till Super Nintendo har gjorts tillgänglig

Källkoden för Doom till Super Nintendo har gjorts tillgänglig

Att Id Softwares klassiska Doom släpptes till Nintendo 64 vet vi redan (en pc-version släpptes tidigare i år sida vid sida med Doom Eternal, och Jocke Kilman betygsatte bägge i vår massiva recension). Att Doom även lanserades till Super Nintendo är mindre känt, men faktiskt ännu mer imponerande.

Doom till Super Nintendo släpptes 1995, två år efter pc-originalet, och huvudprogrammeraren Randal Linden var tvungen att bygga en helt ny grafikmotor för att få spelet att fungera på 16-bits-konsolen, med dess rejäla minnes- och lagringsbegränsningar. Uppoffringar gjordes, främst i form av frånvarande golv- och tak-texturer, och fiender som inte kunde vända dig ryggen på grund av att de helt enkelt inte hade ryggar.

Spelet förblir ändå Doom på en 16-bits-konsol, komplett med deathmatch för två spelare via modem, och om du är nyfiken på hur Randal Linden lyckades så finns nu källkoden för Doom till Super Nintendo tillgänglig via Github. Huruvida detta kommer leda till nya skapelser av samma snitt kan vi bara sia om, men vi skulle kunna satsa pengar på att någon redan har börjat jobba på en SNES-version av Doom 2 med samma tekniska grund.

Här är en gammal video från Doom till Super Nintendo.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar