F1 2020 – Recension

F1 2020 – Recension

F1 2020 låter dig grunda ett eget stall för första gången i seriens historia.

2020 är historiskt, även inom formel 1 – bara timmar innan den tilltänkta säsongspremiären i Melbourne i mars blåstes tävlingshelgen av, och i skrivande stund är det inte ens en vecka sedan årets allra första lopp gick av stapeln i Österrike, tre och en halv månader efter utsatt datum.

Verklighetens omständigheter gör sig inte alltför påminda i F1 2020; samtliga av de 22 ursprungliga deltävlingarna finns med (inklusive de helt nya loppen i Vietnam och Nederländerna, som får vänta tills nästa år i verkligheten) och livet i depån fortsätter som vanligt, med handskakningar under intervjuer och vrålande publikmassor. Verklighetens sena säsongspremiär har ändå orsakat Codemasters en del huvudbry, då årets svarta Mercedes-livré ännu inte har implementerats, och Ferrari framstår som alldeles för konkurrenskraftiga (baserat på loppet i Österrike). I övrigt verkar man dock ha gissat rätt angående förarnas och bilarnas prestanda.

Om du vill kan du försöka efterapa verklighetens komprimerade kalender (för tillfället har enbart åtta deltävlingar spikats), då Codemasters den här gången har implementerat möjligheten att köra kortare säsonger (16 eller 10 lopp). Detta var faktiskt en sak som jag ordagrant efterfrågade i fjol (ni kan tacka mig senare), eftersom jag hade tröttnat på att inleda säsongen i Australien varenda år. Extra välkommet är att jag nu kan plocka bort Monaco- och Singapore-loppen också, som jag aldrig uppskattat i spelväg. Man kan dock inte köra flera deltävlingar på samma bana (som verklighetens cirkus kommer göra åtminstone två gånger i år) eller vaska om loppen hur man vill, men det borde kunna åtgärdas i en uppdatering.

Årets mest kompletta F1-upplevelse.

Codemasters

Codemasters

formula1game.com

570:-

Motorsport Manager

Plus och minus

I övrigt är F1 2020 både ett steg framåt och bakåt jämfört med fjolårets utgåva; tråkigt nog har man valt att skrota de fiktiva rivalerna och de berättarmässiga ansatserna i F1 2019, men i gengäld har man nu infört möjligheten att grunda och tävla för ett eget stall, med egna sponsorer, aktiviteter och till och med verklighetsbaserade andraförare som du själv får rekrytera (inklusive Anthoine Hubert som omkom i en olycka i fjol, en fin liten gest av Codemasters som ger honom formel 1-debuten han så tragiskt berövades i verkligheten).

Sist och slutligen är både retrobilarna (denna gång med stort Schumacher-fokus, inklusive undersköna debutbilen Jordan 191) och formel 2-klassen (där Hubert tävlade) tillbaka, tillsammans med split-screen- och online-spelande. Allt sammantaget utgör detta ett förträffligt litet paket, även om jag hoppas på att historieberättandet återkommer i framtiden, kanske i form av interna stridigheter i ditt eget stall? Codemasters noterade ju uppenbarligen mina önskemål i fjol, så kanske lyssnar de även i år.

F1 2020 – Recension Reviewed by - .
4.1

82%