Beyond a Steel Sky – Recension

Beyond a Steel Sky – Recension

Det är dags att gå bortom nostalgin, och göra ett återbesök i Union City i det efterlängtade äventyret Beyond a Steel Sky.

Gammal kärlek rostar aldrig. Inte ens när kärleken i sig var just en stor rosthög till stad, i Revolutions fantastiska gamla peka- och klicka-spel Beneath a Steel Sky. I uppföljaren Beyond a Steel Sky återvänder Robert Foster till sin gamle nemesis för att lösa ett nytt mysterium. Finns det mer att upptäcka här, än gammal nostalgisk kärlek?

Jag älskade Dave Gibbons långt innan jag ens hade hört talas om Watchmen. Serietidningstecknaren gjorde det fantastiska introt till Beneath a Steel Sky, och bidrog till spelets underbart smutsiga estetik överlag. Robert Foster i all ära, men den verkliga huvudpersonen i det spelet var Union City – ett rostmonster till stad som sträckte sig mot skyn.

I Beyond a Steel Sky tillbringar vi ganska mycket tid i de lite finare delarna av staden, snarare än de ikoniska, industriella toppvåningarna som var så minnesvärda i originalspelet. Det är på gott och ont, för spelets miljöer är riktigt läckra – även om spelet sällan prickar in riktigt samma märkliga atmosfär som första spelet. Beyond a Steel Sky har inte lika mycket skit, eller rost, under naglarna. Och då menar jag inte bara att vi tillbringar mindre tid i den numera nedlagda industriella delen av staden, utan att spelet har en generellt snällare och ljusare ton och atmosfär.

Där originalspelet blandade överdrivna karikatyrer med underbart cynisk, mörk humor, så är uppföljaren definitivt snällare – trots att handlingen kretsar kring kidnappade barn. Det är fortfarande ett mestadels välskrivet och roligt litet äventyr, men det saknar den där elaka udden från originalet. Inte minst var det väldigt kul att se hur dina eskapader påverkade invånarna i den sargade staden, som när du råkade få en person åtalad i en bisarr rättegångsscen.

En väldigt senkommen, men välkommen, uppföljare till en äventyrsklassiker.

Revolution Software

Revolution Software

Revolution.co.uk

300:-

Intel Core i5 7600k, GTX 1070, 16 GB RAM

Broken Sword, PCG 1 (!!!), 90 %

De nedgångna, rostiga, platserna känns mest som i originalspelet.

Du ställer till det för folk även där här gången, förstås. Beyond a Steel Sky har nämligen ett ganska fyndigt hackingsystem som du kan använda för att skapa oreda. Du kan öppna dörrar, starta larm mixtra med musik och sabotera hologram. Den här mekaniken hade gärna fått byggas ut mer, då pusslen blir ganska simpla. Men det är till syvende och sist himla kul att leka med hackingsystemet, och det är utan tvekan ett välkommet tillskott.

Det kryllar av referenser till originalet, förstås. Faktum är att det finns ett helt museum dedikerat till händelserna i första spelet. En del bekanta karaktärer dyker upp, men den underbart vidrige fabriksägaren Lamb lyser tyvärr med sin frånvaro. Mestadels är referenserna charmerande, men att en del pussel återanvänds rakt av från det första spelet känns mer än lovligt slappt.

Även om berättelsen och atmosfären inte är lika skarpa som i originalet, så är berättandet ändå starkt nog att bära upp äventyret. Charles Cecil är en väldigt pålitlig spelskapare, och Beyond a Steel Sky är inget undantag. Det som drar ner spelet allra mest är alla tekniska problem. Det är fint att få se staden i tre dimensioner, men kontrollerna är så klumpiga att jag nog hade föredragit ett klassiskt peka- och klicka-stuk istället. Dessutom är buggarna många, och de kan till och med sabotera vissa pussel så att du måste ladda in en tidigare sparfil, då händelser inte triggas som de ska. Under dialoger kan även karaktärer glida ur bild, och andra störande element som tar en ur berättelsen.

Men i slutänden kan jag inte annat än tycka om Beyond a Steel Sky. Det lyckas inte riktigt fånga originalets säregna ton, och det hade behövt mer puts, men det är ändå ett minnesvärt äventyr i sin egen rätt, åtminstone fram till det bleka slutet. Vi fick vänta länge på en uppföljare, men väntan var, trots en del skönhetsfläckar, mestadels värt det.

Beyond a Steel Sky – Recension Reviewed by - .
3.85

77%