facebook_pixel
Wasteland 3 – På gång

Wasteland 3 – På gång

Svart humor och ultravåld i en iskallt grym värld.

Vi har segrat, dammen är vår. Men priset är högt och en av mina allierade har stupat. Spelet beskriver hur hennes inälvor rinner ut ur kroppen på henne innan hon dör. Det är synnerligen brutalt. Några meter bort står en katt med en hatt på huvudet, som jag rekryterar till min grupp. Tonen växlar från mörker till komedi väldigt snabbt i Wasteland 3.

Den senaste delen i denna postapokalyptiska serie utspelar sig i ett krigshärjat Colorado Springs, där våldsamma gäng hänger upp döda kroppar och skriver hotfulla meddelanden på varenda tom yta de kan hitta. Du slåss mot blodtörstiga kräk i turordningsbaserade strider, precis som i både föregångarna och de gamla Fallout-spelen. Det hela har en skitig, jordnära känsla. Mellan striderna kan du klämma fast hemmasnickrade uppgraderingar på dina vapen. – vapen som du hittar när du rotar igenom resterna av vad som en gång var den västerländska civilisationen.

I början väljer du två huvudpersoner. Du kan bland annat välja ett ungt idealistiskt kärlekspar och ärrade krigsveteraner. Du kan också skapa egna karaktärer, vilket verkar roligast. De förskapade karaktärerna tycks inte ha några särskilda dialogval som reflekterar vilka de är. Beskrivningarna är mest krydda för den som inte orkar hitta på egna karaktärer att rollspela.

Istället kommer mycket av personligheten från figurerna du stöter på. En är den stackars soldaten som blev av med sina inälvor, en annan en krigare med en enorm hammare som kallar sig Patriarken. Under vårt första samtal slår han ihjäl en gängmedlem. Wasteland 3 målar en brutal värld.

Läs också: Mount & Blade II: Bannerlord  – På gång

I korthet

Releasedatum

28 augusti

Utvecklare

Inxile Entertainment

Utgivare

Inxile Entertainment

Webb

inxile-entertainment.com


 

Ta kommandot

Det är också ett välgjort taktiskt rollspel, och jag gillar verkligen att du etablerar en bas redan under spelets första timmar. Spelet har ett tydligt fokus på att rekrytera fler karaktärer, och att utvidga din bas från ruin till ett veritabelt fort.

Basen är full av säkerhetsrobotar som du måste oskadliggöra. Efter det kan du hacka den stora datorn och programmera om den så att den erkänner dig som den nya befälhavaren.

I början är striderna väldigt grundläggande. Du har bara ett par karaktärer med standardskjutvapen. Fienderna är smarta nog att ta skydd, och procentsatser avgör om ni träffar när ni skjuter mot varandra. Vid ett tillfälle mötte jag en komiskt blodtörstig stolle som mot allt sunt förnuft hade bestämt sig för att han skulle hugga ner mig med kniv. Han kom inte många steg innan jag skjutit ihjäl honom.

Det finns också stora spindelrobotar, som spelet råder dig att undvika i början. Detta antyder att mer intrikata strider väntar längre fram. Du undviker fiender genom att använda spelets smygmekanik. Du ser fiendernas synfält som röda koner. Om du överraskar dem innan de hunnit se dig får du bonusar, men du kan också smyga förbi dem helt och hållet om du vill.

Den svarta humorn genomsyrar spelet. Jag älskar att du har en färdighet kallad ”Sneaky Shit” som låter dig lura folk. Även beskrivningarna av dina skador är målande. En av mina karaktärer drabbades av inre blödningar, något spelet beskrev som: ”Någonting håller på att hända här, och det är inte en bra sak.” Jag uppskattar galghumorn, de frusna vinterlandskapen och katten med hatten. Den där katten gör kanske inte något av värde, men det är trevligt med lite gulligt sällskap i en värld full av galna mördare.

Jag vill gärna se lite mer variation och karaktär i min grupp överlevare, men det kommer nog i takt med att man får fler färdigheter. Det är hur som helst ett välgjort isometriskt rollspel med ett uppfriskande eget tilltal i jämförelse med spel som Pillars of Eternity och Divinity: Original Sin 2.

Läs också: Recension: Minecraft Dungeons

Tom Senior

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar