facebook_pixel
Ubisoft säger att Trackmania-prenumerationerna inte är prenumerationer

Ubisoft säger att Trackmania-prenumerationerna inte är prenumerationer

Håhåjaja. När nya Trackmania presenterades i början av mars och beskrevs som ett live service-spel anade jag ugglor i mossen, inte minst på grund av Ubisofts inblandning (som äger både Trackmania och dess utvecklare Nadeo sedan flera år tillbaka). Och nu har ugglorna börjat hoa på allvar!

I torsdags skrev vi nämligen om den rätt förvirrande affärsmodellen för Trackmania, som delas in i “starter” (free-to-play), “standard” (ger “full tillgång” till baneditorn) och “club” (låter dig skräddarsy bilarnas utseenden). De två sistnämnda nivåerna åtföljs av prenumerationskostnader (ett år “standard” kostar 10 dollar, medan ett år “club” kostar 30 dollar). Men nu har det visat sig att prenumerationerna inte är prenumerationer!

– Egentligen är det inte en prenumerationsmodell, utan åtkomst till spelet under en begränsad tid, skriver en Ubisoft-representant på det officiella Trackmania-forumet, som svar på en önskan om att spelet skulle kunna inhandlas för en klumpsumma. Du betalar för att få tillgång till spelet under en period, kort och gott. När tiden är slut måste du köpa spelet igen för tiden som du vill ha tillgång till det.

Hur detta inte är en prenumerationsmodell övergår åtminstone mitt förstånd, och vi kan bara hoppas att Trackmania inte får lida alltför hårt på grund av Ubisofts upptåg.

Trackmania släpps den 1 juli via Uplay och Epic Games Store.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar