facebook_pixel
Summer in Mara – Recension

Summer in Mara – Recension

Summer in Mara är hjärtskärande nära att vara riktigt älskvärt men som dras ner av medelmåttig och repetitiv design.

Jag gillar Summer in Mara mer än det förtjänar. Eller ja, ”gillar” är ett starkt ord. Jag uppskattar det på samma sätt man beundrar ett litet barns ritningar. Det finns en passion och goda intentioner här som man inte kan värja sig mot, men utförandet är såpass mediokert att man beundrar avsikten mer än slutprodukten.

Grundkonceptet är nämligen väldigt lovande. Summer in Mara kombinerar dels bondgårdssimulator à la Stardew Valley med ett utforskande äventyr på det öppna havet. Allt börjar dessutom med en fasligt charmig animerad introfilm som lovar ett spel fullt med unika karaktärer och fascinerande omgivningar. Dessa löften förblir för det mesta ouppfyllda. Istället erbjuder Summer in Mara ett avskalat och repetitivt äventyr som aldrig blommar ut.

Spelet inleds på flickan Koas ö där hon spenderat hela sitt liv. När hennes mamma dör bestämmer hon sig för att laga hennes båt och bege sig ut i världen. Här delas spelet upp mellan din ö där du lever farmen-livet genom att odla grödor, ta hand om djur, fiska, samt hacka fram sten och mineraler. Med din båt kan du sedan bege dig till andra öar, främst staden Qälis där du stöter på ett gäng karaktärer som alla har uppdrag att ge dig.

Läs också: Beyond Blue – Recension

I korthet:

Vad är det?

Kombinerad bondgårdssimulator och ö-hoppande upptäcktsfärd.

Utvecklare

Chibig

Utgivare

Chibig

Webb

https://chibig.com/summer-in-mara/

Cirkapris

Pegi

7

Testat på

Intel Core i7-3770K, Sapphire Radeon RX 580 8GB, 16 GB RAM

Kolla även in

Stardew Valley

Bild från Summer in Mara.
Att gro grönsaker i spel ger mig alltid en serotonin-kick.

En gård på en ö i ett hav

Dessa uppdrag utgör majoriteten av spelupplevelsen och går uteslutande ut på att hämta eller leverera saker. Vi snackar om den mest grundläggande, generiska sortens fetch quests där du ränner fram och tillbaka som en glorifierad budgivare.

Detta hade möjligen inte varit så farligt om inte bondgårdsdelen av spelet också varit plågsamt banal. Du har nästan inga val över hur din ö ska se ut och vilka grödor du odlar spelar liten roll. Ibland måste du odla fram en viss grönsak för ett uppdrag men de går nästan alltid att köpa, vilket i 9 fall av 10 är lättare och snabbare. Du måste inte ens vattna växterna. Spelet kräver kort sagt inget av dig förutom tid och tålamod, och ger knappt något tillbaka.

Upplevelsen hjälps inte av hur ofärdigt spelet känns. Mest märks detta i Qälis som ska vara en livlig stad men i praktiken är helt statisk. Alla karaktärer står på ett och samma ställe dag ut och dag in, oavsett tid på dygnet, samt upprepar samma repliker i all evighet. Genom hela spelet saknas animationer och texturerna är genomgående platta.

Det ger mig ingen glädje att vara så negativ mot Summer in Mara. Trots den repetitiva designen och livlösa miljöerna är det ändå uppenbart att det här är en värld som utvecklarna älskar. Jag önskar verkligen att jag kunde känna likadant. Om Mara hade varit en tidig prototyp skulle potentialen varit bländade, men som färdigt spel är det smärtsamt otillräckligt.

Läs också: Stardew Valley Expanded – Mod i fokus

Summer in Mara – Recension Reviewed by - .
2.75

UTSLAG

55%
55%
En halvdan blandning av mediokra beståndsdelar som gjorts bättre i dussintals andra spel.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar