facebook_pixel
Dirt 5 – På gång

Dirt 5 – På gång

Codemasters storsatsar på väder och vind i den lovande racinguppföljaren.

Dirt 4 var inte dåligt, men väldigt oinspirerat. “Ett halvsteg istället för ett fullt kliv” och 76 procent blev slutomdömet i vår recension, men i och med Dirt 5 har Codemasters snörat på sig sjumilakängorna, vilket lär behövas eftersom leran blir extra påtaglig den här gången!

Den enskilt mest iögonfallande nyheten med Dirt 5 är nämligen det dynamiska vädret, med tillhörande dygnscykel. När som helst kan strålande solsken övergå till fullskalig storm, komplett med enorma pölar som kan få dig att vattenplana om du inte är försiktig.

I Dirt 5 kommer vi bjudas på bansträckningar i Kina, Norge, Brasilien, Arizona, Grekland, Sydafrika, Marocko, Italien och Nepal. Den tidiga demoversionen vi fick äran att prova inkluderade de fyra förstnämnda, tillsammans med en rad olika bilklasser, däribland klassiska rallyskönheter från 90-talet och spektakulära sprintbilar, som med sina enorma vingar och omaka däck är specialbyggda för att slira runt leriga ovaler. Här krävs varsam gaskontroll för att hålla bilen borta från barriärerna, i alla fall med alla hjälpmedel avslagna.

Väderleken och dygnscykeln är som allra mest påtaglig i Norge – vinden piskar upp salta vågor längs Lofotens kustlinje, och när både natten och snöstormen sänker sig över byn blir körupplevelsen nästintill klaustrofobisk, då man knappt ser fem meter framför motorhuven. När vinden mojnar och ovädret avtar kan man dock njuta av praktfullt norrsken, och med ens blir både körupplevelsen och stämningen en helt annan, fastän jag kör på samma vägar med samma bil. Potentialen för ett betydligt mer varierande spel än tidigare är uppenbar.

Läs också: Recension: Dirt 4

I korthet

Releasedatum

9 oktober

Utvecklare

Codemasters

Utgivare

Codemasters

Webb

dirtgame.com/dirt5


 

Man mot natur

Spellägena i demoversionen bjuder dock inte på några överraskningar, utöver de ovan nämnda sprintloppen. Samtliga tre (ultracross, land rush och stampede) är variationer på samma tema (slutna banor som går genom mer eller mindre extrema miljöer), men i fullversionen av Dirt 5 kommer vi även bjudas på pathfinder, ett spelläge som kan jämföras med både Snowrunner och Overpass, där spelarens främsta motståndare är naturen själv. Förvisso påpekar Codemasters att körandet kommer vara “något mindre tekniskt” än i ovannämnda duo (Dirt 5 är en arkadracer, trots allt), men i kombination med det extrema vädret kommer säkert pathfinder bjuda på spelets allra mest rafflande ögonblick.

Codemasters vill inte prata om onlinespelandet i dagsläget, men gav oss en liten inblick i karriärläget – totalt kommer det bjudas på över 130 tävlingar fördelade över åtta olika tävlingstyper, där du själv får välja vad du vill fokusera på. Progressionen kretsar kring pengar (köp nya bilar) och stämplar, som låser upp de finalserier som utgör karriärstegens tydligaste pinnhål. Det finns också så kallade “throwdowns”, tävlingar som beskrivs som “lite mer udda”, och låses upp vid uppfyllda kriterier (inte vunna tävlingar) baserade på körstilar.

Allt detta kommer också få sällskap av en podcastserie som “tar storyn framåt” med hjälp av de välkända röstskådespelarna Troy Baker (karriärguide) och Nolan North (konkurrent), och gäster som den regerande W Series-mästarinnan Jaime Chadwick.

Allt sammantaget ger Dirt 5 ett gott första intryck, och det känns som att Codemasters återigen har funnit en unik vision, något föregångaren saknade. Dirt Rally-serien (som kommer fortlöpa sida vid sida med Dirt) kommer fortfarande vara de seriösa rallyförarnas föredragna tillhåll, men om du bara vill sprätta lite lera på spektakulärast möjliga sätt kommer Dirt 5  sannolikt få ditt lystmäte stillat. Vi ser fram emot oktober!

Läs också: Recension: Dirt Rally 2.0

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar