facebook_pixel
Cris Tales – På gång

Cris Tales – På gång

Ett handmålat rollspel som hedrar de japanska klassikerna.

Den stora gimmicken med jrpg-inspirerade Cris Tales är förmågan att ta kontroll över tiden. Ponera att du kämpar mot en fiende iklädd metallrustning. Kastar du en vattenbesvärjelse på honom och snabbspolar tiden kommer rustningen vara rostig och värdelös. Det är en finurlig idé i ett spel fyllt med många andra.

Hjältinnan Crisbell kan se det förflutna, nuet och in i framtiden på en gång, både i strid och när hon utforskar den bedårande handmålande världen. Spelet influeras av Chrono Trigger, Final Fantasy, Persona och Paper Mario-serien, och mixar taktiska turordningsstrider med sidoscrollande och semi-3d-utforskande.

Crisbells manipulation av tiden kommer omedelbart till användning. Förgiftar du en fiende behöver du inte vänta på att hälsan ska ebba ut. Ta ett skutt framåt i tiden så dräneras all skada på en gång. Eller så kan du kasta din fiende in i framtiden och se hur den åldras, och därigenom bli svagare.

Cris Tales är visserligen turordningsbaserat men striderna har ändå inslag av tajming. Trycker du på en knapp i rätt ögonblick under en attack eller specialförmåga så gör du kritisk skada. Tajma perfekt så kan det resultera i ännu mer skada eller kanske till och med en debuff. Du kan också parera och blocka, även om det är knepigt enligt utvecklaren.

Förändra framtiden

Striderna är jättefina, men faktum är att det är bortom dessa som Crisbells tidsförmågor blir riktigt intressanta. Cris Tales har en Final Fantasy-lik världskarta, en detalj jag saknar nuförtiden hos rollspelsgenren. Under hennes äventyr på den vackra, papperslika kartan besöker hon och hennes sällskap den spännande staden Saint Clarity.

Läs också: Iron Harvest – På gång

I korthet

Utvecklare

Dreams Uncorporated, Syck

Utgivare

Modus Games

Webb

Christalesgame.com

Release

2020

Notera hur slummen är översvämmad i framtiden.

Likt andra japanska rollspel så bor de rika och privilegierade högt upp, medan de fattiga bor längst ner. Här dras idén till sin makabra spets då stackarna stundom dränks av avloppsvatten från toppen av staden. Inte direkt subtitlt, och det visuella i Cris Tales är så vackert att även den så kallade slummen ser ganska mysig ut, men så är detta också ett kärleksbrev till jrpg-genren. Medan Crisbell flanerar runt på gatorna delas skärmen upp i tre där vi får se tre olika versioner av verkligheten: nuet, det förflutna och vad som komma skall.

Detta innebär att du kan se vad staden en gång var, och vart den är på väg om nuet fortsätter på sin inslagna stig. Vad händer om avloppsvattnet fortsätter flöda i slummen? Spanar du in i framtiden ser du att den här platsen är helt dränkt i vatten, övergiven och förstörd. Det är emellertid en framtid du ännu kan förhindra.

Här finns kortare historier att ta del av också. På en gata ser du en liten pojke i det förflutna, en tonåring i nuet och … inget alls i framtiden. Han kommer inte att överleva. Det är ganska tärande att upptäcka, men via ett sidouppdrag kan du förändra framtiden och rädda honom. Efteråt är det hjärtevärmande att se honom vid liv och vid gott mod när du spejar mot morgondagen.

Här finns såklart dungeons. Crisbell och gänget kliver ner i Saint Claritys kloaker som en del i uppdraget att handskas med avsloppsproblemet. Här vandrar man i en labyrint bestående av dunkla, fuktiga passager fyllda med otäcka slemklumpar. Där finns en boss också, en massiv sörja som testar dina tidsböjande kunskaper till max.

Cris Tales är en vacker liten sak, och låter precis så härligt med sitt suggestiva, energiska soundtrack som du väntar dig av ett bra jrpg. Rösterna är lite väl hurtiga och för anime i mitt tycke, men jag är alltjämt nyfiken på att upptäcka fler sätt att röra runt i nuet, gårdagen och framtiden.

Andy Kelly

Läs också: Star Renegades – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar