facebook_pixel
Command & Conquer Remastered – Recension

Command & Conquer Remastered – Recension

Efter en blixtvisit hos plastikkirurgen är två 25 år gamla klassiker tillbaka i form av Command & Conquer Remastered.

“Vet du hur jag vet att jorden snart ska gå under? Allt har redan gjorts! Vartenda sorts musik har provats, varje typ av regeringsform, varje jävla sorts frisyr, tuggummismak och frukostflingor… hur ska vi klara oss i tusen år till?”

De cyniska orden yttrades i filmen Strange Days från 1995, samma år som Westwood släppte Command & Conquer och fick mitt tonåriga jag att sova på tok för lite. 25 år senare sitter jag klistrad framför samma spel igen och undrar vad tusan som har hänt. Citatet ekar i huvudet. Känslan av undergången förstärks också av att jag nu jobbar hemifrån på grund av en global pandemi.

Det är lyckligtvis allt annat än bitterhet som fyller mig när jag drar igång Tiberian Dawn (inofficiella titeln på originalet) denna sida av sekelskiftet. Nackhåren reser sig när Frank Klepackis musik dånar ur högtalarna och de varma känslorna växer när de första filmsekvenserna startar. Här är det så uppenbart att tidens tand har varit elak. Filmerna har skalats upp men grundmaterialet är så dåligt att vissa ansikten ser ut som utsmetade polygonfigurer från sent 90-tal.

Läs också: Command & Conquer Remastered redan en succé på Steam

I korthet

Vad är det?

Remastrade strategispelsklassiker med många år på nacken.

Utvecklare

Petroglyph, Lemon Sky Studios

Utgivare

Electronic Arts

Webb

Commandandconquer.com

Cirkapris

200:-

Pegi

16 år

Testat på

AMD Ryzen 3900X, Geforce 2080 Super, 64GB RAM

Kolla även in

Total Annihilation, PCG 12, 94%

Bildbehandling kan inte heller korrigera genomuselt skådespeleri och ett skrattframkallande manus. De förrenderade sekvenserna ser ut som frukten av ett skolarbete från en folkhögskola. Det är så charmigt att jag smälter.

Väl i spelet behöver jag inte använda fantasin för att fylla ut den lågupplösta grafiken. Med en enkel tangenttryckning byts det gamla ut mot snillrikt omdesignade enheter och byggnader. Allt i 4k-upplösning för den som har rätt sorts skärm. Inget sticker ut fel då utvecklarna har varit trogna originalet.

Artificiell tröghet

Det är bortom grafiken det blir mer luddigt. För var går egentligen gränsen mellan en remaster och en remake? Utvecklarna har strömlinjeformat det grafiska gränssnittet vilket gör att det är mindre klumpigt att klicka fram enheter och byggnader i basen. Det är jag djupt tacksam för, även om det fortfarande känns gammalt och stelt.

Utöver det är tyvärr spelmekaniken precis så föråldrad som jag hade befarat. Stridsvagnar far på villovägar eftersom de sällan väljer den bästa vägen att köra. Soldater ignorerar fiender för att AI:n tar långa fikaraster. Skördare tycker att tiberium långt borta är smaskigare än det som växer närmast hembasen. Det är ett tveksamt nöje att återuppleva dessa skavanker och ett tydligt bevis på att det har hänt mycket på 25 år. Förr var det mer vanligt att vara barnvakt åt sina soldater, medan modernare spel har tillåtit spelarna att fokusera på taktik på en högre nivå. Samtidigt skulle korrigering av problemen med största sannolikhet förändra spelet i grunden och därmed röra sig mer åt en remake, något man från Petroglyph och Lemon Sky Studios har försökt undvika. Många av utvecklarna bakom produkten är gamla Westwood-veteraner och de har valt att vara produkten trogen, på gott och ont.

Utvecklarna har gjort sin målgruppsanalys väl. Det är nostalgiska gamlingar som jag som kommer att lätta på sina plånböcker. Alla andra kan givetvis njuta av ett stycke spelhistoria i snyggare förpackning, men det gäller att inse att när den nostalgiska dimman har lättat kvarstår tveksam spelmekanik.

Spelare med en hög toleransnivå får lyckligtvis mycket att njuta av. Tiberian Dawn och Red Alert ger uppenbart mycket speltid och samlingen innehåller även expansionerna Covert Operations, Counterstrike och The Aftermath. Dedikerade servrar för multiplayer och möjligheten att lägga in moddar gör att Remastered Collection har förutsättningar för ett långt liv, även om jag skulle bli förvånad om magin håller i 25 år till.

Läs också: Originalkällkoden har gjorts tillgänglig för samlingen


Bakom kulisserna

Bonusmaterialet visar hur en riktigt dålig filmproduktion går till.

Command & Conquer Remastered – Recension Reviewed by - .
4.2

UTSLAG

84%
84%
Två klassiker får nytt liv och kanske en ny publik.

Om skribenten

Mikael Hjalmarson

Munter och ständigt godissugen smålänning med ett stort intresse för film, musik, spel och programmering. Lever oftast i nostalgiska drömmar om Commodore 64, men trivs bättre i moderna spel.

Liknande artiklar