facebook_pixel
Blizzard pratar om historieberättandet i Diablo 4

Blizzard pratar om historieberättandet i Diablo 4

I februari tog vi del av nya detaljer om användargränssnittet och de “mörkare och skitigare” monstren i Diablo 4, som en del av spelets första kvartalsuppdatering. Och nu har det blivit dags för ett nytt matigt blogginlägg, som bland annat behandlar npc-interaktioner och multiplayer i den delade spelvärlden.

De förstnämnda kommer vara mer påkostade den här gången med “manuellt koreograferade” konversationer med viktigare karaktärer, där animationer och rörelser ska vara mer framträdande, samtidigt som kameran placeras lite närmare. De viktigaste ögonblicken i berättelsen kommer även använda “mellansekvenser i realtid”, där spelet ges större kontroll över kameran för mer filmisk presentation.

Blizzards mål med multiplayer-delen är att implementera delade spelvärldar utan att marschera raka vägen in i MMO-land. Grottor och nyckelhändelser i berättelsen kommer alltid vara “privata” (bara spelaren och dennes följe), men när dessa har slutförts förvandlas städerna till sociala hubbar där du kan stöta på andra spelare, och man kommer även kunna möta folk ute i vildmarken “då och då”. Diablo 4 kommer också innehålla “world events” som för samman spelare i kampen mot större fiendehorder och bossar.

Under de speltester som genomförts anser Blizzard att man lyckats skapa “en värld som känns levande och dynamisk, utan att kompromissa Diablo-känslan”, så vi kommer nog få vara för oss själva största delen av tiden.

Diablo 4 har ännu inget lanseringsdatum, och vi kommer förmodligen inte få ett i första taget heller.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar