Beyond Blue – Recension

Beyond Blue – Recension

Vad lurar egentligen under ytan i Beyond Blue?

Ibland – nuförtiden lite väl ofta – känns samtiden så överväldigande trängande att jag behöver en tillflyktsort. Havet är en såväl bildlig som praktisk plats att gömma sig för en stund. I Beyond Blue hittar dykaren Mirai en surrogatfamilj i en grupp kaskeloter medan hennes mormor sjunker djupare ner i demenssjukdom. Men förr eller senare måste allting upp till ytan.

Många av spelets dyk livestreamas till en fiktiv publik. Dessa tittare blir en stand-in för spelaren och en naturlig anledning att berätta mer grundläggande fakta om havet utan att det känns alltför forcerat. Härtill kommer även motsättningen mellan den resultatinriktade forskaren Irina och den mer motiverat naturbevarande André. Irina bedriver självfinansierad forskning i hopp om att finna botemedel mot mänskliga sjukdomar bland mikrober under ytan medan Andrés intressen är rent marinbiologiskt kartläggande och ekologisk konservation. Mitt i allt detta verkar det också pågå olaglig djuphavsborrning.

Tråkigt nog så tillåts ingen av de här trådarna löpa hela vägen ut. Det känns speciellt antiklimaktiskt att den olovliga industrialiseringen inte följs upp med mer än några replikskiften om att anmäla händelsen. När det klart största hotet mot det marina livet på jorden kommer från mänskligt håll så känns det nästan konspiratoriskt när dessa bryderier sopas under mattan och spelets största emotionella slag i magen är effekten av en infektion med källa i alger – utan indikation att mänskligheten skulle vara inblandad.

Simsimulator med valar och delfinisar.

E-Line Media

E-Line Media

Officiell sajt

Ej fastställt

I7 2600K, GeForce GTX 1070, 16 GB RAM

Abzu, 70 %

Supervalår.

Att spelet är fullt av OceanX-logotyper, och att OceanX är ett prestigeprojekt från hedgefund-miljardären Ray Dalio – vars största investeringar under 2020 var i såväl snabbmat som vapen, tobak och farmaceutiska produkter – måste ju inte ha med saken att göra.

Spelet har flera skådeplatser för sina olika undervattensdjur som blir riktigt maffiga. Att glida förbi kaskeloter som sover – vertikalt svävande som en hednisk stencirkel – känns majestätiskt. Och att simma in i ett gigantiskt stim av fiskar medan allsköns delfiner och valar nyttjar den som en buffé är en riktigt häftig upplevelse. Delar av spelet är däremot transportsträckor, och när simmandet är så rättframt som att hålla intryckt W så känns resan inte alltid värt det. Den enda riktiga interaktionen består av att scanna djurlivet genom att klicka på det, och även här hade något mer substantiellt varit mycket välkommet. Avsaknaden av såväl förstapersonsperspektiv som VR-stöd känns också som självklara brister i den här sortens digitala upplevelse.

Beyond Blue är en vacker rendering av livet under ytan, men det väjer samtidigt för att prata om de största hoten mot allt det där vackra. Det är ett spel som inte motsätter sig industrialiseringen av havet, utan insisterar på att den kan genomföras medvetet och ansvarsfullt – vilket kan vara en av de mest fantasifulla villfarelser som spelet bjuder på. Verkligheten visar sig omöjlig att fly, oavsett hur djupt jag dyker.

Beyond Blue – Recension Reviewed by - .
3.4

68%