Huntdown – Recension

Huntdown – Recension

Huntdown fångar känslan i några av 80-talets bästa actionfilmer, och råkar dessutom vara ett riktigt tajt och roligt plattformsspel.

I att väsentligt är Huntdown allt det som Broforce aldrig riktigt blev. Missförstå mig inte nu, jag gillade Broforce för vad det var. Men det fångade egentligen inte alls känslan i de klassiska actionfilmer som det refererade. Det var mest en kaotisk kakafoni av referenser. Huntdown, däremot, känns som det kärleksbrev 80-talets actionfilmer förtjänar.

Jag har alltid velat ha en riktigt bra spelversion av Flykten från New York. Den där nedgångna, skitiga skildringen av New York är märkvärdigt suggestiv för mig – inte minst som staden i princip var så där deprimerande nedgången där ett tag på 70-talet. The Warriors från 1979 var inte en post-apokalyptisk skildring, trots allt. Snarare en lätt överdriven version av verkligheten.

Huntdown är det närmsta ett spel har kommit att låta mig spela Flykten från New York. Spelet blandar den där mer jordnära skitigheten från den filmen, med den yviga futurismen och humorn i The Running Man, och cyberpunken från Blade Runner. I den här väldigt läckra inramningen stoppar svenska utvecklaren Easy Trigger Games sedan in ett tajt, intensivt plattformsspel av klassiskt Contra-snitt.

Ett stilsäkert och älskvärt kärleksbrev till 80-talsaction.

Easy Trigger Games

Coffee Stain Publishing

huntdown.com

200kr

16

Doorkickers: Action Squad

Tillbaka till framtiden möter Blade Runner och Flykten från New York.

Inspirerat

Jag hade nog älskat spelet bara för det audiovisuella, så länge spelet var åtminstone dugligt. Men nu råkar det vara riktigt, riktigt bra. Det är bättre än många andra försök att återskapa Contra-formeln på senare år. Det gör det mesta rätt, helt enkelt. Spelet är utmanande, men aldrig så där tröttsamt arkadsvårt som Metal Slug-spelen. Det är klassiskt, men inte en ren kopia som det välgjorda men något idéfattiga Blazing Chrome.

Det är inte ett långt spel, men det ska det inte vara heller. På samma sätt som Commando inte bör vara en tre timmar lång mastodontfilm, så bör inte Huntdown vara ett utdraget 20-timmarsspel. Banorna är explosiva actionfester från första till sista steget, utan någon som helst ufyllnad. Mellansekvenserna säger allt som behövs med några få underhållande b-filmsrepliker. De finns mest där för att ge lite krydda åt skurkarna du jagar.

Ditt jobb, som en amoralisk prisjägare i en trasig framtid, är att jaga bovar åt högstbjudande. Det gör du genom att helt enkelt skjuta allt och alla med allsköns vapen. Det finns tre karaktärer att välja mellan. Alla har lite olika grundvapen, men i stort är skillnaden mellan dem väldigt liten. Det finns dock även mängder med olika skjutvapen, tillhyggen och granater att plocka upp här och var på banorna. Allt från samurajsvärd till kulsprutor och enorma raketgevär, och alla är härligt dödliga.

De olika gängen du jagar är tydligt inspirerade av både The Warriors och The Running Man. Ett är ett futuristisk motorcykelgäng, och ett annat är en bunt hockeyspelare som rusar mot dig med hockeyklubborna i högsta hugg.

Huntdown är helt enkelt en charmerande stunds pixelvåld som kanaliserar både klassiska spel och actionfilmer på ett träffsäkert och underhållande sätt. Den här sortens retronostalgi står som spön i backen numera, men Easy Trigger Games gör det bättre och med mer fingertoppskänslighet än de flesta – och det gör hela skillnaden.

Spelet är perfekt för den som av någon anledning hatar hockey.
Huntdown – Recension Reviewed by - .
4.2