Halo 2 Anniversary – Recension

Halo 2 Anniversary – Recension

Halo 2 Anniversary är snyggare än originalet, men resten är sig likt.

Halo 2 Anniversary har visserligen upphottad grafik och kraftigare ljud, där framför allt de moderniserade mellansekvenserna för tankarna till de mest actionpackade av Hollywoodfilmer. Men precis som i originalet från 2004, lider Halo 2 Anniversary av en mycket krångligare story än vad ettan gav oss. Att banorna ofta är både utdragna och förvirrande hjälper inte heller.

Trots att man äntligen kan bära dubbla vapen i Halo 2, är spelet ändå bara hälften så roligt som föregångaren Combat Evolved. Här är det plötsligt politiskt käbbel, religiösa ledare och den numera spelbara utomjordingen Arbiter som äntrar scenen, vilket resulterar i en förvirrande soppa som nästan omedelbart får mig att zooma ut och drömma mig tillbaka till ettans enkelhet: Halo är ett farligt supervapen, spräng Halo. Klart!

Tillsammans med storyfattiga Destiny (1) är Halo 2 i mitt tycke Bungies allra otydligaste spel, och då spelar det föga roll att de nya mellansekvenserna är råsnygga. Det är svårt att bli engagerad i Master Chiefs andra (och Arbiters första) äventyr när man inte hänger med i vad tusan det är som pågår.

Det tredje spelet att släppas i supersamlingen Halo: The Master Chief Collection.

343 Industries, Saber Interactive, Certain Affinity, Blur Studio

Xbox Game Studios

xbox.com/games/halo

400:-

Intel Core i7-4790K, GTX 1080, 16 GB RAM

Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo Reach

Plasmapistol och SMG är en välkommen kombo.

Hellre Slayer i multiplayer

Nå, spelbarheten är det däremot inga konstigheter med. Det är en underbar känsla att äntligen kunna plocka upp dubbla vapen och dessutom få använda det efterlängtade lasersvärdet. Puffrorna i Halo har aldrig känts eller låtit bättre än i Halo 2 Anniversary, men istället för att få njuta av att skjuta envisas spelet ofta med att tvinga mig in bakom ratten. I Combat Evolved var fordonsbanorna för det mesta riktigt kul, men i Halo 2 är de tvärtom en långsam pina.

Halo har alltid varit lika delar skjutande som skjutsande, men att köra sin Warthog på livlösa motorvägar i flera minuter är inte alls lika spännande som att rejsa runt på sandstranden i föregångarens bästa bana The Silent Carthographer. Det tar en himla tid att ta sig dit man ska och miljöerna har dessvärre inte alls samma wow-faktor som i ettan, trots den nya Anniversary-grafiken.

Till fots blir det inte mycket bättre, utan banorna känns ”tröga” i största allmänhet. Det är alltid lite för många vågor av fiender som man måste rensa upp i ett område innan nästa sci-fi-dörr (”PYYYSCH!”) blir upplåst och man kan ta sig vidare, vilket gör den redan luddiga storyn ännu mer oklar. Nä, Halo 2 Anniversary må vara snyggt, men under den glansiga ytan döljer sig precis samma usla berättande som Bungie lastade på oss 2004.

Inte konstigt då att jag och mina vänner tillbringade mest tid i det fenomenala multiplayerläget istället, där småbanorna Ascension och Lockout tillhör seriens allra bästa. Dessa två, tillsammans med ett gäng andra, har fått remaster-behandling och det är verkligen en fröjd att köra några rundor Slayer på mina forna favoritkartor – nu i läcker grafik.

Storyn må förbli ett frågetecken, men tack vare de tidlösa dödsmatcherna lyckas Halo 2 Anniversary ändå väcka den gamla Halo-fantasten i mig. Helheten blir aldrig lika bra som i Combat Evolved, men skippar du bara den plottriga kampanjen lär Halo 2 vara titeln du kör mest när det gäller Halo: The Master Chief Collection.

Halo 2 Anniversary – Recension Reviewed by - .
3.5

70%