facebook_pixel
XCOM Chimera Squad – Recension

XCOM Chimera Squad – Recension

XCOM: Chimera Squad tar lagen i egna händer och presenterar en halvcharmig spinoff på den magnifika strategiserien.

En av mina poliser är en orm som spottar gift och kramar ihjäl skurkarna. En annan är en stor amfibieliknande typ som föredrar att bara slå alla i skallen väldigt hårt. Det är onekligen en brokig skara som utgör den titulära insatsstyrkan Chimera Squad. Vårt jobb är att lösa ett mord, samtidigt som vi skjuter ihjäl hundratals lika brokiga skurkar.

XCOM Chimera Squad har en ganska intressant premiss. Det utspelar sig efter det krig vi utkämpade i XCOM 2. I staden City 31 försöker människor och rymdvarelser att skapa ett nytt liv där de lever i bräcklig fred. Någon försöker dock störa den här freden genom att mörda borgmästaren.

Ditt jobb är att utreda och sedan sänka tre olika kriminella organisationer som kan ha legat bakom. Intrigen är upplagd som ett mysterium, men upplösningen är extremt otillfredsställande och fantasilös. Resan dit är dock ganska behaglig och mestadels milt underhållande, om än med en del skumpiga gropar i vägen.

Läs också: The Procession to Calvary är årets roligaste komedi

I korthet

Vad är det?

En budget-spinoff på XCOM-serien, som utspelar sig efter kriget.

Utvecklare

Firaxis

Utgivare

2K

Webb

Xcom.com

Cirkapris

200kr

PEGI

16

Spelat på

Intel Core i5 7600k

GTX 1070

16 GB RAM

Kolla även in

Doorkickers

Ny taktik

Det är kul att Firaxis vågar testa något nytt med Chimera Squad, och även om presentationen är billig och ful så kan själva spelmekaniken leverera. Men det gör den bara delvis.

Dels så är spelet ganska buggigt, vilket Firaxis spel förvisso alltid är vid release. Det är dock lätt att förlåta, då det sällan är spelförstörande. Ett större problem är att det taktiska djupet är betydligt mindre här. Detta främst för att kartorna är så förtvivlat små. Uppdragen består bokstavligen av ett till tre rum som du bryter dig in i, ett efter ett.

Den mindre skalan gör att striderna snabbt blir väldigt likartade. Det gör också att du inte kan kontrollera alla dina enheter på en gång, i den ordning du vill – för då hade spelet blivit ännu enklare (det är ganska lätt ändå, för att vara ett XCOM). Istället är det ett kösystem där du ser vilka enheter och fiender som får agera när. Mycket handlar om att sänka farliga fiender innan de tar dig, eller att flytta upp dina starkaste karaktärer i kön så att de får agera tidigare.

Enheterna är inte slumpmässiga soldater som det brukar vara i XCOM. Istället får du efter hand rekrytera ihop en liten grupp storykaraktärer som alla har sina personligheter och unika förmågor. Den biten funkar helt okej, även om karaktärerna inte direkt är jätteintressanta. Det är också här spelets omspelsvärde spelar in, för du kommer inte att kunna rekrytera alla under spelets tjugo timmar. Däremot är jag osäker om spelet är kul nog att motivera en andra genomspelning – vilket står i bjärt kontrast till XCOM 2, som jag spelat om otaliga gånger och aldrig tycks tröttna på.

Jag gillar att Chimera Squad försöker göra sin egen grej, även om det aldrig är ens nära att nå upp till huvudseriens höjder. Och det är ju 25-årsjubileum för serien, så spelet ska väl ses som en liten bonus snarare än en ordentlig del i serien. En duglig spinoff är väl bättre än inget, antar jag.

 Läs också: Häng med på en resa till 1997, med allt vad det innebär av spel, musik och film

XCOM Chimera Squad – Recension Reviewed by - .
3.4

Utslag

68%
68%
En ojämn spinoff som gör sin egen grej, men som aldrig ens kommer nära huvudseriens höjder.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar