facebook_pixel
Minecraft Dungeons – På gång

Minecraft Dungeons – På gång

Okonstlad och arkadinspirerad dungeon crawler.

Är det inte märkligt hur nästan alla spinoffs på Minecraft skippar originalets viktigaste komponent; det spelardrivna skapandet? I Minecraft Dungeons finns det inte ens någon crafting – vilket till och med peka-och-klicka-äventyret Minecraft Story Mode erbjöd. Istället tar det den unika Minecraft-estetiken och applicerar den på en ny genre, vilket i det här fallet är klassisk dungeon crawler.

Föga förvånande siktar Mojang mot en bred publik, vilket innebär att genrens konventioner har förenklats och gjorts om till en mer arkad-liknande upplevelse. Utvecklarna menar att de vill att både noviser och genre-veteraner ska kunna plocka upp Dungeons och kunna börja spela direkt.

Ambitionen att göra en lättillgänglig dungeon crawler märks snabbt när man beger sig på sitt första äventyr. Spelmekaniskt är det intuitivt och det lyckas skapa tillfredsställande strider av Minecrafts tafatta fighter, och är man bekant med Minecrafts fiender så återkommer även dom. Det är oerhört nedskalat men det betyder inte nödvändigtvis att det inte är utmanande eller kul att spela.

Jag säger förvisso det här som någon som sällan fastnat för spel som Diablo eller Torchlight. Dungeons är däremot som gjort för mig, med sin strömlinjeformade design som satsar mer på att skapa organiserat kaos än utmana spelaren med mångbottnade, komplexa system.

Ett bra exempel på spelets pick-up-and-play-attityd är avsaknaden av karaktärsklasser. Istället skräddarsyr man sin karaktär genom att välja utrustning och vapen, med sina olika egenskaper. Man plockar även på sig artefakter som ger olika förmågor, som exploderande pilar och ett fiskespö. Min personliga favorit är dock köttbiten som lockar till sig en vänlig vargkompis som slåss vid min sida.

Läs också: The Procession of Calvary – Recension

I korthet

Releasedatum

26e maj

Utvecklare

Mojang

Utgivare

Xbox Game Studios

Webb

https://www.minecraft.net/en-us/about-dungeons

Bild från Minecraft Dungeons.
Mycket hack, en del slash, men inget craftande.

Du är vad du bär

Man kan också uppgradera sina vapen och rustningar med olika egenskaper som slumpgenereras för varje enskilt föremål. Utvecklarna menar att ”man är vad man bär”, vilket ger spelare möjlighet att variera sin karaktärs förmågor och vapen vid behov. Jag gissar att det här blir viktigare i de senare banorna och mer utmanande svårighetsgrader än de jag fått chansen att prova. För min del löste det sig nästan alltid bäst med det vassaste svärdet och min trogne vargkamrat.

Banorna är i sin tur stora, labyrintlika kreationer som slumpgenereras med ett par förutbestämda sekvenser. Oftast innebär dessa ett bakhåll med en hord fiender eller ett bossmonster. Mellan dessa segment erbjuder spelet dig att utforska kartan för gömda skatter, något som inte kändes helt balanserat ännu. Många av de långa sidospåren leder till tomma återvändsgränder eller bara små skatter som inte var värda besväret. Förhoppningsvis finns det mer anledning att utforska varje vrå i fullversionen.

Den ska i sin tur också erbjuda coop, både lokalt och online. Jag fick inte själv chans att testa det, men enligt utvecklarna ska upp till fyra spelare kunna dela på äventyret, och de kan hoppa in och ut när som helst. Spelet justerar automatiskt svårighetsgraden beroende på antalet spelare, så det är gissningsvis bäst att koordinera och hålla ihop.

Spelet erbjuder en storykampanj som enligt utvecklarna ska ta runt fem timmar att rusa igenom, men de understryker att varje bana är byggd för att återvända till på högre svårighetsgrader. Det ger dig chansen att plocka på dig mer loot och ge dig på dig tuffare utmaningar som är speciellt designade för veteraner.

Om Minecraft Dungeons lättsmälta variant av dungeon crawling kommer att tilltala en mer rutinerad publik återstår att se, men jag kan absolut tänka mig att det är en inkörsport för nykomlingar till genren. Efter min korta tid med spelet är jag både positivt överraskad och väldigt sugen på att ge mig på lite okomplicerad hack-and-slash-skoj med vänner.

Läs också: Valorant-guide – allt du behöver veta om hjältarna

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar