facebook_pixel
Guide till rätt svårighetsgrad i Mount & Blade II: Bannerlord

Guide till rätt svårighetsgrad i Mount & Blade II: Bannerlord

Oavsett om du är veteran eller nykomling kommer den här guiden hjälpa dig att välja rätt svårighetsgrad.

I Mount & Blade II: Bannerlord är det inte så enkelt att välja normal svårighetsgrad och vända blad. Snarare än övergripande val bryter Bannerlord ner svårighetsgraderna i några olika områden som du kan justera. Det är till exempel möjligt att mildra utmaningen i de politiska systemen, och ändå låta närstriderna vara extremt dödliga. Men då Bannerlord använder sig av märkliga begrepp för de olika svårighetsgraderna kan det vara förvirrande att hitta rätt val för dig. Vi är här för att hjälpa till.

När du väljer svårighetsgrad i början av kampanjen finns det sju olika grejer du kan leka med som var och en påverkar olika sidor hos spelet, så som hur enkelt det är att rekrytera karaktärer. Var och en av dessa sju har tre grader: very easy, easy och realistic.

Du kan när som helst under kampanjens gång ändra dessa.

Du kanske tror, sett till namnen, att realistic är lika med normal svårighetsgrad, men faktum är att den mer är som hard. Mestadels bör bara veteraner och sådana med självskadebeteende spela på realistic. Men låt oss för tydlighetens skull bryta ner varje del och förklara hur de fungerar.

Läs mer: 9 tips för att överleva Mount & Blade II: Bannerlord

Om du vill komma igång direkt

Nya spelare:

  • Friendly Troops Received Damage: Realistic
  • Friendly Parties Received Damage: Realistic
  • Player Received Damage: Easy
  • Recruitment Difficulty: Easy
  • Map Movement Speed: Easy
  • Enable Death:
  • Auto Allocate Clan Member Perks:

Veteraner:

  • Friendly Troops Received Damage: Realistic
  • Friendly Parties Received Damage: Realistic
  • Player Received Damage: Realistic
  • Recruitment Difficulty: Realistic
  • Map Movement Speed: Realistic
  • Enable Death:
  • Auto Allocate Clan Member Perks:

Friendly Troops Received Damage

Den här inställningen avgör hur mycket skada friendly units tar i strid, men exkluderar dig själv. Därför rekommenderar jag realistic oavsett om du är noob eller veteran. Detta innebär att dina egna trupper och fiendens dito kommer ha lika förutsättningar, och det bör inte vara ett problem om du är smart och alltid försöker att ha den större armén eller de bättre rustade soldaterna.

Den här inställningen kräver dock att du förstår Bannerlords komplicerade system för att kommendera enheter. På realistic måste du alltid beordra olika enheter så att de alltid är i ett gynnsamt läge, medan du på lägre grader bara behöver säga åt dem att anfalla och sedan i princip strunta i dem.

Läs mer: Mount & Blade 2 är årets hittills största Steam-lansering

Friendly Parties Received Damage

Den här avgör hur mycket skada dina allierade tar i strid. För att klargöra: detta är inte trupperna under din kontroll, utan alla ytterligare datorstyrda soldater som kan tänkas kasta sig in i striden. Återigen rekommenderar jag realistic oavsett rutin med Mount & Blade då detta innebär att de allierade och fienderna de slåss emot kommer ha relativt lika förutsättningar. Och då du inte behöver beordra de här enheterna oavsett, behöver du inte ligga sömnlös över hur du ska hålla dem vid liv. Skönt!

Player Received Damage

Denna styr över hur mycket skada din karaktär tar och är den mest kännbara inställningen du kan leka med. Sätter du den här på realistic kräver Bannerlord i gengäld att du anpassar dig till spelets nyanserade strider för att ens överleva, då även den svagaste bandit har ihjäl dig med ett par träffar. Enbart veteraner bör sätta denna på realistic, då den kräver perfekt tajming för att vinna över AI-motståndet. Gud (oavsett vilken) hjälpe dig om fler anfaller dig på en gång.

För nya spelare finns ingen skam i att nöja sig med very easy, och stannar där tills du blir van vid striderna. Jag föredrar personligen easy. Det ger mig en liten fördel i striderna en mot en, men jag tvingas ändå kommendera mina trupper skickligt för att vinna storskaliga strider.

Recruitment Difficulty

För att lyckas rekrytera fler från bosättningar måste du vinna gunsten hos viktiga npc:er som verkar där. Här kommer den här inställningen in då den avgör hur många karaktärer som måste gilla dig innan de låter dig rekrytera deras bästa soldater.

Den här påverkar inte kampanjen lika dramatiskt som tidigare tre inställningar, men den är likväl viktig. Vill du tillbringa mindre tid med rövslickeri och mer tid på att sparka desamma rekommenderar jag easy. På så vis kan du leja fler snabbare och lägga tid på att strida. Vill du ha en mer autentisk resa ska du hålla dig på realistic.

Läs mer: Efter sju års väntan – Mount & Blade 2 är ute nu!

Map Movement Speed

Ändrar subtilt hur snabbt du kan röra dig runt på kartan. Din fart avgörs av flera faktorer som kvaliteten och antalet hästar, hur full ditt inventory är och till och med moralen hos dina trupper. Den här inställningen avgör hur mycket var och en påverkar din fart. Sänker du den här kan du fokusera mer på att slåss och mindre på management, i likhet med förra punkten. Men återigen: önskas mer äkthet ska du stanna på realistic.

Enable Death

Jag rekommenderar med emfas att alla spelar med denna aktiverad, då det adderar en fin nivå av realism till Bannerlord. Är den på kan npc:er med namn (så kallade hjältar) dö, däribland kungar, kejsare och, ja, till och med du. Detta är en grogrund för dramatiska vändningar i det politiska landskapet, då härskare tas av daga och nationer sjunker ner i kaos. Vill du uppleva en kampanj där dina beslut resulterar i verkliga konsekvenser är enable death rätt väg att gå.

Det kommer alltså vara möjligt att dö. Har du en arvinge börjar du spela som denna och resan fortsätter. Om inte är det sannolikt game over. Den goda nyheten är det till en början är minimal risk för detta. De flesta banditer och andra råskinn du möter föredrar att hålla dig vid liv så att de kan begära pengar för dig eller sälja dig som slav, så förlust i strid innebär sällan game over på riktigt.

Auto Allocate Clan Member Perks

Detta handlar mindre om en grad av svårighet och mer en bekvämlighetsgrad. När du väl börjar bygga en klan börjar du pilla med utvecklingen av fler än din huvudkaraktär. Detta är lite som att spela ett rollspel med flera medlemmar i sällskapet, förutom att ditt sällskap kan bli väldigt, väldigt stort. Denna inställning eliminerar lite av finliret genom att automatisera perks, men ha i åtanke att jag inte hunnit undersöka hur poängen sprids. I annat fall måste du en och en välja perks som dina karaktärer har, och det kan vara ganska avskräckande.

Återigen, stäng av detta om du vill fokusera mindre på Bannerlords management och mer på att ha ihjäl saker. Men likt alla inställningar kan du alltid ändra dig om du överväldigas, eller vill ha mer kontroll över din klan.

Steven Messner

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar