facebook_pixel
2019 var rekordår för Paradox, och 87 % av inkomsten kom från gamla spel

2019 var rekordår för Paradox, och 87 % av inkomsten kom från gamla spel

De senaste åren har det vari populärt att fortsätta stöda äldre spel i vått och torrt, för att bygga en lojal kundbas. Oftast görs detta i form av “live service”-spel, men även den gamla expansionsmodellen fungerar fortfarande, i alla fall om man frågar svenska strategiexperterna Paradox Interactive.

I en ny räkenskapsårsrapport (via PC Games N) får vi nämligen reda på att 2019 var ett rekordår för Paradox Interactive (1289 miljoner kronor i inkomster, en ökning med 14 procent, tillsammans med 467 miljoner färdigskattad vinst), och att 87 procent av inkomsterna kom från spel “vars basutgåva släpptes under ett tidigare år”. Med andra ord kom den överväldigande majoriteten av Paradox pengar från dlc-material för spel som Europa Universalis 4, Cities: Skylines och Stellaris, medan de helt nya titlarna Imperator: Rome, Age of Wonders: Planetfall och Surviving the Aftermath har fört en betydligt blygsammare tillvaro.

Paradox säger också att Paradox-titlarna nådde sammanlagt 4 miljoner aktiva spelare i slutet av 2019, en ökning med hela 30 procent jämfört med 2018. Delar av framgångarna tillskrivs expansionen till konsolmarknaden, som under 2019 svarade för drygt 15 procent av inkomsterna. Kommer 2020 bli ännu bättre?

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar