facebook_pixel
Spelunky 2-lanseringen “kryper närmare och närmare”

Spelunky 2-lanseringen “kryper närmare och närmare”

Hösten 2017 annonserades Spelunky 2. Sedan dess har vi endast fått sporadiska uppdateringar, såsom att spelet handlar om faderskap, och bjuder på onlinespelande och vätskefysik. Nu har dock skaparen Derek Yu lättat på locket rejält, och gett oss ny information via Playstation-bloggen.

Bland annat meddelar Derek Yu att Spelunky 2 har fått en grafisk översyn, med fler detaljer samtidigt som tydligheten har förbättrats. Ljussättning och vätskor ska också vara mer “livffulla” nu, viket bidrar till att få världen att kännas “dynamisk och levande”.

Alla nya föremål är noggrant designade, och möjliggör liksom originalspelet en rad “uppenbara och mindre uppenbara interaktioner med resten av världen”. Det kommer även finnas fler karaktärer i stil med handelsmannen, som kan hjälpa eller stjälpa spelaren på oväntade sätt. Slutligen har Eirik Suhrke snickrat ihop en mycket mer “inlevelsefull” ljudbild, och så är målet att dödsmatch-läget ska expanderas till den grad att det kan stå rakryggat bredvid det huvudsakliga äventyrs-läget.

Derek Yu och Mossmouth är ännu inte redo att annonsera ett lanseringsdatum, men det “kryper närmare och närmare”. Derek Yu ser också fram emot att implementera “de djupaste delarna av Spelunky 2″, som samlat damm i hans anteckningsblock i åratal. Spännande!

Här är också fyra nya skärmdumpar från Spelunky 2.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar