facebook_pixel
Ori and the Will of the Wisps – Recension

Ori and the Will of the Wisps – Recension

Ori and the Will of the Wisps uppfyller alla förväntningar.

Tårdrypande musik, en vacker värld och en rakt igenom excellent spelupplevelse gjorde att Ori and the Blind Forest direkt hamnade högt på min lista av favoriter. Nu är uppföljaren här för att stolt föra fanan vidare, och på de flesta punkter lyckas det galant.

I slutet på Blind Forest kläcktes ett ägg. I Will of the Wisps får vi möta nykomlingen: den storögda uggleungen Ku. Ku växer upp under skogsanden Oris ömsinta uppsikt, men till slut börjar himlen att kalla till henne – så de ger sig av.

En triumferande flygtur med Ori på ryggen avbryts av en rasande storm, och de tu skils hastigt från varandra. Spelet trycker skamlöst på den känslomässiga respons som uppstår när två gulliga varelser råkar illa ut: att återförenas med den hjälplösa Ku blir Oris, men också spelarens, driv.

Därmed börjar Oris nya äventyr på en ännu okänd plats. Att öppna kartan i början av spelet och se hur stort det outforskade utrymmet är känns som ett underbart löfte från Moon Studios till mig – och det är ett löfte som infrias med råge. De myllrande miljöerna rymmer allt från sprudlande vattenväxtlighet och höstmysiga byar till otäck, underjordisk förruttnelse. Träsk, öken och frusna bergstoppar får upptäckas allteftersom Ori låser upp nya förmågor, i bästa metroidvaniastil.

Som väntat av ett bra metroidvaniaspel håller också plattformandet högsta klass. Fans av det första spelet belönas med mer av samma snudd på perfekta styrning, och även de som möter den lysande lilla anden för första gången kommer att imponeras av hur lätt det går att volta, glida och svinga sig fram. Omgivningarna bjuder på många utmaningar, men Oris smidiga rörelser gör att det alltid går att komma vidare.

Läs också: Hollow Knight: Silksong är en fullfjädrad uppföljare, kolla in debuttrailern!

I korthet

Vad är det?

Precist och vackert Metroidvania.

Utvecklare

Moon Studios

Utgivare

Xbox Game Studios

Webb

Orithegame.com

Cirkapris

300:-

Pegi

7 år

Testat på

i7 4720HQ, GeForce GTX 960M, 8 GB RAM

Kolla även in

Hollow Knight, Yoku’s Island Express

Det är lätt att hamna i sticket. Då gäller det att tagga till.

STÖRRE OCH (OFTAST) STARKARE

Det märks att det har satsats på att pumpa uppföljaren, och fylla den med extra allt. Jag slås av att Ori and the Will of the Wisps är påtagligt mer likt Hollow Knight, ett annat omtyckt spel i genren, än Blind Forest var. Även om riket Niwen inte mäter sig med Hollow Knights massiva skala, så är expansionen ändå rejäl. Figurer som säljer kartor och förmågor finns i den matiga världens alla vrår, liksom ett stort antal fetchquests. Ännu ett nytt tillskott är kristallfragment som Ori kan utrusta sig med för att få bonusförmågor, på samma sätt som charms i Hollow Knight, och medan det första spelet nöjde sig med trial and error-fyllda flyktsekvenser (som dock också dyker upp igen) får Ori nu ta sig an regelrätta bossfighter.

Det är inga förvånande utökningar, men där det ursprungliga spelet lade tyngre fokus på att leta sig in i hjärtat på spelaren, upplever jag uppföljaren som ytligare och mer pratig. Det är fortfarande ett utmärkt spel, men det faller tillbaka på konventioner på ett sätt som inte alltid lyfter. Jag välkomnar att både världen och mängden huvuduppdrag har vuxit – jag upplevde att det första spelet tog slut lite för snabbt, nästan som att det saknades ett kapitel – men många av de nya figurerna känns som gulliga NPC:er istället för vänner, och det är synd. Spelaren har fått mer att göra (och Ori-spelen är mycket bra på att väcka alla samlarinstinkter en människa har) men att springa fram och tillbaka för att hämta saker är i grunden ändå något som görs för sakens skull, inte för att det egentligen tillför något.

Dock går det tveklöst att konstatera att Ori and the Will of the Wisps levererar. Det är välgjort och, viktigast av allt, en fröjd att spela. Det kanske inte lyckas bryta ny mark, men det beror mer än något annat på att det första spelet satte ribban så högt – och uppföljaren klarar språnget över den utan att svikta en millimeter.

Läs också: Yoku’s Island Express har fått en demoversion


Oris nya förmågor i urval

Regenerate
Spendera energipoäng för att återfå hälsa. Ovärderligt både vid bossfighter och särskilt taggiga områden.

Burrow
Borra dig igenom sand och snö. Öppnar upp många tidigare otillgängliga delar av kartan på ett djupt tillfredsställande vis.

Flash
Skapa en aura av ljus som skyddar dig från att slukas av farligt mörker – så länge du har energipoäng kvar.

Spirit-arsenalen
Ori har numera tillgång till en bred mängd olika ljusvapen, allt ifrån svärd till kaststjärnor. Det är bara att välja och vraka.

Ori and the Will of the Wisps – Recension Reviewed by - .
4.3

UTSLAG

86%
86%
Vacker, polerad uppföljare till ett av genrens bästa spel.

Om skribenten

Charlie Mårtensson

Förtjust i anime, cyberpunk och plot twists. Vägrar multiplayer. Vill även klappa dina husdjur.

Liknande artiklar