Iron Danger – Recension

Iron Danger – Recension

I det taktiska rollspelet Iron Danger kan du manipulera tiden som du vill, ändå kommer du att dö om och om igen.

Iron Danger handlar om den unga kvinnan Kipuna, som råkar bli spetsad på en magisk kristall. Efter det kan hon manipulera tiden så att hon kan spola tillbaka varje gång hon dör, vilket är ofta. Hon lever ett förbannat hårt liv, uppenbarligen. Tillsammans med skäggbjässen Topi måste hon ta reda på hemligheten bakom hennes krafter, och stoppa hotet som riskerar att ta över världen.

Storyn är, som du hör, inte särskilt originell. Det är en klassisk saga om vanliga personer som kastas in i extraordinära situationer och blir de enda som kan rädda världen. Spelmässigt är dock Iron Danger ganska egensinnigt, trots ett väldigt bekant grundrecept.

Spelet är i realtid tills du blir sedd av en fiende. Då pausas tiden, och rör sig endast framåt när du gör det – lite som en taktisk rollspelsvariant av Superhot. Du har diverse förmågor att använda vid rätt tillfällen för att ta dig helskinnad ur striderna och besegra alla fiender. Den stora grejen här är dock att du kan spola tillbaka tiden och testa dig fram tills striden går som du vill att den ska.

Ett taktiskt rollspel med kretsar kring tidsmanipulerande.

Action Squad Studios

Daedalic Entertainment

Irondanger.com

300kr

Mutant: Year Zero

Grillfesten ballade ur lite när någon drog ett corona-skämt.

Klockorna stannar

Det låter kanske som om spelet är enkelt, om man nu bara kan spola tillbaka så fort man får en smäll. Men i verkligheten är det mycket att tänka på, och för att få båda karaktärerna att överleva krävs ofta mycket pillande för att få till helt rätt timing. Om du duckar för tidigt så kommer du att bli träffad, till exempel. Samma när du attackerar. Svinga för tidigt och du missar.

Ofta är det fiender lite överallt, så du behöver planera en längre serie handlingar för båda dina karaktärer. Du kan inte kontrollera båda åt gången, så det blir mycket växlande dem emellan när du testar dig fram för att se vad som händer om Kipuna gör si, medan Topi gör så. Karaktärerna kommer dock ihåg vad du sagt åt dem även när du spolar tillbaka, så det går ganska snabbt att bit för bit bygga upp relativt avancerade serier av attacker, försvar och buffar.

Med tiden plockar du även upp fällor, granater och annat som du kan använda i striderna. Du låser också upp fler och fler förmågor, och stöter även på andra karaktärer som kan hjälpa till, som en helare och en bågskytt.

Varje bana är i regel ganska kort, och består mest av en serie strider, ett pusselrum eller en grotta där du behöver smyga runt för att undvika odödliga fiender. Smygandet är inte särskilt välutvecklat, och går mest ut på att trolla fram buskar att sitta och trycka i. Kontrollerna är inte alls precis nog för att det ska fungera smärtfritt, men det är åtminstone lite variation till de regelrätta striderna.

Iron Danger är ett rätt kul litet spel, som lever helt på sin fyndiga tidsmanipulerande mekanik. Storyn är trist, och spelet är något oslipat, med fippliga kontroller och en del buggar, men i lagom doser är det ett himla trevligt litet spel som vågar gå sin egen väg. Synd bara att tidsmanipulerandet inte riktigt kan radera frustrationsmomenten. Precis som Kipuna minns alla gånger hon har dött, så minns du som spelare alla gånger du får slita ditt hår när något inte riktigt går som du vill.

Iron Danger – Recension Reviewed by - .
3.65

Review Overview