facebook_pixel
Gears Tactics – På gång

Gears Tactics – På gång

Gears Tactics ser ut att bjuda på strategiska motorsågar och enorma bossar

I Värmland har vi ett alldeles utmärkt ord för korkade människor – kötthuvud (uttalas kötthövve). Gears-serien kan vid första anblick tyckas handla om en hel drös kötthuvuden som tanklöst skjuter och sågar sig igenom horder av fiender. Men den som spelar ett Gears-spel som ett kötthuvud lever inte längre. Då blir det snart mycket mindre kött kvar på den där skallen.

Gears of War har alltid haft en taktisk grund, helt enkelt. Således är Gears Tactics ett mer logiskt sidospår än vad man spontant kanske kan tro. Det är ett strategispel stöpt i klassisk Xcom-mall, men med gott om lån från andra spel i genren.

Efter att ha fått se en demonstration av spelet kan jag konstatera att Gears Tactics ser klart lovande ut, och det känns troget originalseriens ton. Vad viktigare är – spelet ser ut att ha ett underhållande utbud av taktiska möjligheter, med gott om hot att försöka utmanövrera. Helst utan att halva ens trupp stryker med.

Läs också: Vi hjälper dig att få Doom Eternal att flyta så bra det kan

I korthet

Releasedatum

28 april

Utvecklare

Splash Damage/The Coalition

Utgivare

Xbox Game Studios

Webb

Gearstactics.com

Det verkar kunna bli ett och annat att tänka på i striderna.

Arga typer gör arga saker tillsammans

Utvecklarna understryker vikten av berättandet i Gears-spelen (jag är inte så säker på att jag håller med), så vissa av ens enheter är förskapade, fasta storykaraktärer. Mer som i Jagged Alliance, där alla soldater har sina tydliga personligheter och bakgrunder. Men du ska också kunna anlita framslumpade soldater, mer som i Xcom.

Av mellansekvenserna att döma är det samma gamla rätt ointressanta narrativ som vanligt i serien. Arga typer som gnabbas, och något sorts superhot som måste bekämpas. Allt med en ganska rejäl dos skitnödighet. Det hör förstås serien till, och det har väl sin charm – men jag får erkänna att jag hade svårt att behålla fokus under mellansekvenserna. Kanske blir det mer engagerande när man spelar själv, och får hela sammanhanget så att man kan hänga med ordentligt och förhoppningsvis bry sig om karaktärerna.

Gears Tactics är som sagt något av ett sammelsurium av influenser från genren. Du är mer rörlig än i Xcom, till exempel. Mer som i Phoenix Point, vilket gör att du behöver fundera över exakt hur du ska spendera alla dina aktivitetspoäng. En intressant detalj är att overwatch-funktionen låter dig skjuta lika många gånger som du har kvar aktionspoäng. Så om du inte rör dig alls får du skjuta mer. Detta öppnar rimligen för defensiva möjligheter, och av allt att döma kommer mycket att handla om att rycka fram med ett par enheter, medan resten täcker deras flanker med overwatch-funktionen.

För att du inte ska kunna sitta och trycka i skydd och bara använda overwatch tills du vinner, så har fienderna sina egna trick. Ett av dem är ”emergence holes”, som känns igen från originalspelen. Det är alltså hål i backen där fiender väller upp. För att täppa till dem behövs en granat. De flesta specialförmågorna, inklusive granater, har dock cooldown och kan inte användas så ofta. Om ett fiendehål dyker upp just när du använt en granat, så kan det bli besvärligt.

Det vore inte Gears utan fläskiga bossar.

Sågverk

En annan intressant detalj är avrättningarna. Det vore inte ett Gears-spel om du inte kunde såga itu fienderna med motorsåg, trots allt. Om du skadeskjuter en fiende utan att de dör, så kan du springa fram och avrätta dem. Detta ger dig bonusar och möjlighet att flytta dina enheter lite till. Med andra ord är det riskabelt att rusa fram, men det kan också betala sig, och till och med vara direkt avgörande för segern.

Sist men inte minst så fick vi också se lite av en bossfight. Varje kapitel ska avslutas med en rejäl boss, och den vi fick se var den enorma, spindelliknande corpsern. Vidundret skyddar sig genom att ställa upp sina ben framför sig som en mur. Den taktiska utmaningen tycktes vara att positionera sig och göra sig av med de mindre hoten i form av vanliga fiender, så att du kan ge bossen en ordentligt omgång när den väl lyfter på benen och blottar sig.

Gears Tactics har gott om intressanta idéer. Jag är försiktigt optimistisk till spelets fokus på loot, till exempel. Du kommer att kunna hitta både vapenmoddar och rustningsdelar så att du kan skapa modellera enheterna som du vill. Det är också ytterligare en taktisk avvägning i striderna, då det finns kistor här och var som du kan riskera att försöka ta för lite extra utrustning.

Vi får vänta en månad till innan vi vet hur väl allt håller ihop i slutänden, men det är mer än bara motorsågarna som ser slipade ut. Det blir kanske inte det mest originella tillskottet till genren, men vi behöver fler spel som vågar utmana Xcom. Och Gears Tactics ser ambitiöst och kul ut, och det har både bossar och motorsågar – det kan mycket väl räcka långt.

Läs också: Iron Danger leker med tid och rum – Recension

Loot och uppgraderingar borde kunna ge spelet lite mer dynamik och djup i karaktärsbygget.

 

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar