Zombie Army 4: Dead War – Recension

Zombie Army 4: Dead War – Recension

Zombie Army 4: Dead War är både för mycket och för lite av det goda, men i co-op har spelet en viss b-charm.

Vad är värre än en blodtörstig nazist? En blodtörstig nazist med härskna testiklar, så klart. Zombifierade Hitler-töntar är förvisso en extremt uttjatad grej numera. Till och med Norge har producerat halvdana skräckkomedier med odöda andra världskrigs-kombattanter. Ändock – det går inte att förneka att det finns ett visst tidlöst nöje i att skjuta zombienazister i deras ruttnande pungar.

För den som inte är bekant med serien så är Zombie Army ett sidospår till de klart bättre Sniper Elite-spelen. Men där prickskyttet i moderserien är avvägt och anpassat efter spelmotorns brister, så är Zombie Army 4: Dead War ett försök att knö in ett actionspel i en illasittande och obekväm actiontvångströja. Resultatet är inte helt oävet, men oslipat och ojämnt.

Sniper Elite 4 är dessutom utmärkt både för solospelare och i co-op, medan zombievarianten endast fungerar om du har en till tre vänner att spela med. Om du spelar ensam så är Dead War bara en lång, tradig korridor med extremt lite omväxling. Tillsammans med vänner är det däremot lättare att förlåta spelet dess uppenbara brister. De tröga kontrollerna är fortfarande frustrerande, men inte ett lika stort problem om du har någon som täcker dig.

Ett co-op-actionspel som låter dig skjuta prick på nazistzombier.

Rebellion

Rebellion

Zombiearmy.com

500kr

18

Sniper Elite 4

“Throw your hands in the air like you just dont caaaaargh!”

Samarbetsvänligt

Det i längden monotona skjutandet blir också trevligare om du har någon att diskutera med. Till exempel kan man ju debattera exakt hur en zombietestikel faktiskt luktar. Eller hur besvärligt verkliga livet skulle vara om man hade lika bred svängradie som ens spelarkaraktärer. Vi hade fått se betydligt fler människor som springer in i dörrkarmar, det är en sak som är säker. En 40-tonslastbil är smidigare än prickskyttarna i Zombie Army 4.

Det finns en story, men hur jag än försöker kan jag inte minnas vad den går ut på. Nu spelar det mindre roll, förstås. Poängen är att du har ett gevär, och det kryllar av zombier. Det är odöda nazister, liksom. Jag behöver ingen mer motivation för att skjuta dem i alla möjliga och omöjliga lemmar. Naturligtvis hade det inte skadat med ett charmigt manus som satte en lagom komisk ton, men vi får klara oss utan sådana fyndigheter i Dead War.

Spelet har absolut en trivsam b-filmscharm, men i längden saknas ett ordentligt driv som får mig att vilja spela vidare. Zombie Army 4 gör sig bäst i kortare spelsessioner, helt enkelt. Om du bara vill ha ett kravlöst actionspel att spela med kompisar (eller syskon, i mitt fall) så kan det vara värt en titt. Om du vill ha något slipat, med mer kött på benen, så gör du bäst i att leta upp något med lite mer puls.

Inget subtilt smygande här inte, bara peppra sönder varenda jävel.

Zombie Army 4: Dead War – Recension Reviewed by - .
3.25