Warcraft III: Reforged – Recension

Warcraft III: Reforged – Recension

Warcraft III: Reforged klär Blizzards klassiska strategispel i en modern skrud, men lämnar en del av originalets charm därhän.

Efter nyutgåvan av Starcraft väntade sig de flesta att det isometriska Diablo 2 stod näst på tur. När det vid Blizzcon 2018 istället visade sig vara det tredimensionella Warcraft III blev många fans förvånade. Efter två års väntan är det omstajlade spelet här – på gott och ont.

Det är mitt på dagen, den femte juli 2002. Jag är tolv år gammal, nyklippt efter en sväng ute på stan, och väntar på att installationen av Warcraft III: Reign of Chaos ska bli klar. När jag äntligen får dirigera Thrall i tutorialkampanjen “Exodus of the Horde” säger jag till mamma: “Nu är jag den lyckligaste människan i världen.” Det var sant. Jag älskar, har alltid älskat, och kommer alltid att älska Warcraft III.

Men innan jag börjar recensera strategispelets nyutkomna remaster, låt mig först ta itu med den enorma murlocen i rummet. När denna recension skrivs har Warcraft III: Reforged ett snittbetyg på 0,5/10 hos Metacritic, baserat på över 24 000 konsumenters omdömen. Folk har med andra ord blivit, ursäkta min franska, helt jävla galna. Bland annat saknas en del funktioner som fanns i originalet, många uppdaterade mellansekvenser har bantats, och spelet är dåligt optimerat. Det är trist, men inte tillräckligt illa för ett bottenbetyg som 0,5/10.

RPG + RTS = sant

Reforged är inte perfekt, men spelet känns fortfarande i grunden som Warcraft III. Fundamentet som alltid gjort det till ett fantastiskt roligt och säreget rts är intakt, och förhoppningsvis kan den nya lacken locka ännu fler att uppleva detta. Föredrar man den gamla grafiken går den att välja i menyn.

Det som gör spelet speciellt är hur rollspelselement blandats med i det strategiska. Warcraft III är designat för att dina arméer ska vara små. Ju närmre du kommer spelets supply-cap på 200, desto mindre resurser samlar dina arbetare in – en sorts skatt som kallas ”upkeep”. Dina små arméer leds av några få hero units som levlar, samlar på sig loot, och vars hantering ensam kan innebära skillnaden mellan vinst och förlust. Jämfört med exempelvis Command & Conquer-serien kommer man som spelare otroligt nära stridsfältet, och varje enskild figur blir viktigare. Spelets fyra raser har varsin helt unika spelstil, precis som i Starcraft, och balansen dem emellan bygger snarare på hur olika än hur lika de är. Alla kan göra något som de andra inte kan, vilket skapar en härligt omväxlande stämning som än i dag känns fräsch.

Stilbildande RTS med ny, modern grafik

Blizzard Entertainment, Lemon Sky

Blizzard Entertainment

playwarcraft3.com

320:-

12

AMD FX-6100, Radeon HD 6800, 32GB RAM

Starcraft Remastered, PC Gamer 253, 86 %

Warcraft-världens mest klassiska bromance är tillbaka: Arthas och Kel’Thuzad.

Bland spellägena finns rena drabbningar för de tävlingsinriktade. Spelare har även skapat oceaner av egna ”custom games”, med allt ifrån det kaosartade Footman Frenzy till det ökända Defense of the Ancients, DOTA. Även här gör Reforged sura ändringar; allt som skapas i editorn tillhör numera Blizzard, och kartor baserade på upphovsrättsskyddade världar, som Marvel, är nu förbjudna.

Inkluderat i spelet finns två fantastiska storykampanjer jag rekommenderar alla att spela. Det var i denna som ett helt stall av sedermera ikoniska karaktärer gjorde entré, bland andra Thrall, Arthas, Illidan Jaina Proudmoore och Maiev. I originalet gick det även att spela kampanjer skapade av spelare, en mycket populär funktion som tråkigt nog helt strukits i Reforged – ett stort minus för mig.

Främmande grafikkänsla

Det jag själv har svårast att förlika mig med är den nya grafiken. Medan många figurer och byggnader är riktigt läckra ser andra billiga och blaskiga ut, och detsamma gäller terrängen. Av originalspelets hundratals vackert stiliserade ikoner ser de flesta sämre ut i denna remaster – det andas mer Clash of Clans-kopia än Blizzard. Kanske är det ändå inte så konstigt att grafiken känns främmande. Man överlät nämligen delar av spelets grafiska utveckling till det malaysiska företaget Lemon Sky.

Warcraft III: Reforged är i grunden en god tanke, men ett välpolerat mästerverk som Warcraft III förtjänar någonting ännu bättre. Det minsta man kan begära är att spelet blir bättre optimerat och återfår samtliga strukna funktioner Själv kommer jag spela i ”classic” mode oavsett.

Oskar Alex

Far, får får får?

Inget strategispel från Blizzard vore komplett utan en rejäl portion humor. Om du fördrev tiden i originalspelet genom att klicka på får tills de exploderade kan du vara lugn – detta går även i Reforged, och kostar bara 44 musklickningar.

Warcraft III: Reforged – Recension Reviewed by - .
2.85

57%