facebook_pixel
Kerbal Space Program 2 flyttar till ny, intern Take-Two-studio

Kerbal Space Program 2 flyttar till ny, intern Take-Two-studio

I somras avslöjades Kerbal Space Program 2 med pompa och ståt, innan spelet försenades från räkenskapsåret 2020 till 2021, vilket betyder att lanseringen inträffar den 1 april 2020 som allra tidigast. Sannolikt dröjer dock spelet betydligt längre än så, då det nu har flyttat till en helt ny studio.

De tidigare utvecklarna Star Theory (som inte skapade det ursprungliga Kerbal Space Program) har nämligen fått stryka på foten till förmån för en ny, tills vidare icke namngiven Take-Two-studio, belägen i Seattle, Washington.

Via VGC förklarar en talesperson för Private Division (Take-Twos indieförläggare) att syftet med det hela är att “flytta all utveckling in-house”, vilket ger Take-Two möjligheten att förse teamet med “den nödvändiga tiden och de resurser som behövs för att slutföra utvecklingen av KSP 2 på den kvalitetsnivå som vi alla vill leverera till våra spelare”. Därtill kommer den nya studion vara “fullständigt dedikerad till den fortgående utvecklingen av KSP“, även “bortom Kerbal Space Program 2“, vad det nu kan betyda.

Var detta lämnar Star Theory är oklart, men nyckelmedlemmar av det tidigare Kerbal Space Program 2-teamet kommer åtminstone hänga med i flytten, däribland Jeremy Ables (Star Theorys tidigare studiochef), Nate Simpson (creative director) och Nate Robinson (lead producer). Det verkar dock inte som att särskilt många fler Star Theory-medlemmar har följt med, då mängder av nya platsannonser för den nya studion kan beskådas här.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar