facebook_pixel
Grounded – På gång

Grounded – På gång

Fyra krympta barn i en gigantisk trädgård.

Innan vi börjar är det lika bra att reda ut några saker. Även om Obsidian är mest kända för rollspel som Fallout: New Vegas så är Grounded något helt annat. Det är ett överlevnadsspel. Dessutom är detta, trots förvillande lika premisser, inte baserat på den gamla Rick Moranis-filmen Älskling, jag krympte barnen.

I det här co-op-spelet ikläder du dig rollen som en tonåring som krympts till insektsstorlek. Världen du rör dig i är familjens trädgård, och alla vanliga överlevnadsinslag som hunger, törst och att bygga skydd har det här miniperspektivet.

Groundeds miljö särskiljer det från den uppsjö av överlevnadsspel som sköljer över pc-marknaden. Estetiken är gullig och frammanar det där barnperspektivet där vardagliga saker kan fyllas med fantasi och under. Trots att premissen lånas från en gammal 80-talsfilm känns Grounded ändå originellt i sättet det skapar sin egen version av familjär spelmekanik.

Istället för att ta vatten ur sjöar hänger det stora daggdroppar i den enorma skogen av grässtrån. Det är bara att slå till stråna för att få dropparna att lossna. Spelets regissör, Adam Brennecke förklarar:
– Allt du ser går att interagera med på något sätt, säger han. Vi är väldigt stolta över detta. All växtlighet och alla stenar går att använda för crafting.

Det är dock insekterna som är avgörande för hur intressant spelet är i längden. Enligt Brennecke behöver vi inte oroa oss över det.
– Vi har ett stort ekosystem av insekter som försöker överleva precis som spelarna, säger han. De lever alla sina liv. Det finns hundratals och åter hundratals insekter i den här världen. Ett av våra mål är att göra spelvärlden mer lättillgänglig. Insekterna beter sig som du kan vänta dig. Myror är en del av en koloni. De använder feromoner för att kommunicera, och bär hem mat till myrstacken. Bin letar efter pollen bland blommorna.

Läs också: Path of Exile 2 – På gång

I korthet

Releasedatum

Våren 2020 (early access)

Utvecklare

Obsidian Entertainment

Utgivare

Microsoft

Webb

Obsidian.net

Obsidians ambitiösa löfte är att du kommer att ha rejäl påverkan på spelmiljöerna. Nyckelpigor livnär sig på bladlöss. Om du utrotar nyckelpigornas mat så kommer de att ändra beteende. I nuläget kan du inte bli kompis med några insekter, men det är något utvecklaren vill utforska. Utvecklaren planerar att släppa Grounded i early access senare i år, på både Steam och Xbox Game Pass, för att få hjälp med att utforma detta.

Trivsam trädgård

Jag fick inte se mycket av craftingsystemet som kommer att vara spelets grundstomme. Av det jag fick se tror jag att jag kommer att gilla det mycket tack vare miljön. Att hugga ner träd och samla stenar för att bygga ett hem är standard för överlevnadsspel. Men om du byter ut träd mot grässtrån så blir jag genast mer nyfiken. Den största grejen är dock möjligheten till co-op för fyra spelare. Jag gillar också att Grounded faktiskt ska ha ett slut. Det här är inte ännu en ändlös sandlåda. Istället kommer en berättelse att guida oss genom trädgården. Du kommer inte heller att kunna gå överallt i början. En del av ytan är täckt i insektsdödande medel, till exempel, så du behöver en gasmask för att gå dit.

Med tanke på hur många överlevnadsspel det finns på Steam så är det naturligt att vara lite skeptiskt inställd till Grounded. Kanske blir det inte nästa stora hit, men det kanske räcker med en liten hit? Ett trivsamt co-op-spel som helt enkelt är gemytligt att uppleva med några vänner – utan grindfokuset från Ark eller den oförlåtande överlevnadsmekaniken från Scum eller The Long Dark. Framför allt, det är ett spel som inte designats för att vara en ändlös ”spel som service”-grej. Bara en avslappnande tur genom en fin trädgård, om än befolkad av en hoper otäcka insekter.

Läs också: Doom Eternal – mot evigheten och rakt åt helvete 

Wes Fenlon

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar