Beautiful Desolation – Recension

Beautiful Desolation – Recension

Sydafrikanska science fiction-äventyret Beautiful Desolation målar upp en märklig, sorgsen och vacker bild av en värld utan människor.

Det är inte riktigt rätt att säga att världen i Beautiful Desolation är död. Men världen så som vi känner den finns inte mer. Det liv vi är vana vi är ersatt med nya märkliga varelser, och våra konflikter, drömmar och mål är ersatta av deras. Men det är en värld där vi ändå är ständigt närvarande, då ärret efter mänsklighetens fall fortfarande skär djupt i den värld vi lämnade efter oss.

Men vi börjar från början. Det spöregnar, och den ödesmättade atmosfären ligger redan tät – innan något ens ha hänt. Huvudkaraktären Mark färdas i en bil tillsammans med sin fru och sin bror Don. Plötsligt uppenbarar sig något i skyn, och de tappar kontroll över bilen.

Några år efter olyckan söker Mark upp sin bror igen. Vi får veta att han blev änkeman i den där kraschen, och relationen mellan de båda bröderna är spänd. Efter den märkliga tingesten i skyn, som nu döpts till Penrose, så har mänskligheten rönt stora teknologiska framsteg. Men Mark behöver svar, och ber Don att hjälpa honom att flyga upp till Penrose för att ta reda på vad det faktiskt är för något.

Säreget och ambitiöst science fiction-äventyr med tydlig sydafrikansk prägel.

The Brotherhood

The Brotherhood

desolationgame.com

170kr

12

Torment: Tides of Numenera

Du möter mängder med intressanta karaktärer under spelets gång.

En sargad värld

Naturligtvis går något fel, och plötsligt befinner sig Mark ensam i en helt främmande värld. Ganska snart visar det sig att han är kvar på jorden, men långt in i framtiden. Helt ensam är han dock inte, då både hans bror och en vältalig robothund följt med honom genom tidsrevan hit.

Det här är bara upptakten till ett långt äventyr i en värld som tycks så trasig och sprucken att den aldrig går att laga igen. De udda varelser som bor här gör sitt bästa för att skapa sig fungerande samhällen, men gamla mönster går igen och konflikter, religiösa vanföreställningar och gammal hederlig själviskhet, girighet och grymhet har satt, och fortsätter att sätta, sina spår överallt.

Det mest intressanta med Beautiful Desolations lika märkvärdigt vackra som obehagliga värld, är hur bortglömd mänskligheten och vår kultur och historia är. De som lever nu har sina egna tillkomsthistorier, sina egna mytologier, sin egen historia, och sina egna sätt att leva. Sina egna meningar med livet.

Jag möter Fley, en art som består av en människoliknande kropp fäst i slemmiga maskar, i vad de påstår är en sorts symbios. Hanasi-folket å sin sida är fullständigt beroende av en drog som låter dem tala med sina döda nära och kära. Det är ett djävulskt koncept, för vem hade inte kunnat fastna i en sådan drog? Detta använder de mystiska Chiznyama för att i princip förslava dem. Och detta är bara ett litet axplock. Det är en svår värld att navigera, och oavsett vilka val du gör så känns det inte riktigt rätt. Vilka du sympatiserar med är i slutänden upp till dig, och även om vissa är klart mer skurkaktiga än andra så delar alla samma mål – överlevnad. Ibland på bekostnad av andra. Och ofta vilar ett tungt ansvar på dina axlar, då dina val spelar roll.

Ett komplext äventyr

Bröderna bakom Beautiful Desolation gjorde det fantastiska skräckäventyren Stasis och Cayne för några år sedan. Det här spelet är betydligt mer ambitiöst. Ett stort äventyr i en fantastiskt detaljerad värld som är intressant både estetiskt och tematiskt. Inte minst sättet spelet känns genuint sydafrikanskt gör att det sticker ut i mängden. Den här världen liknar ingen annan science fiction-värld jag har utforskat. Och jag har utforskat många.

Spelmässigt är det ganska rättframt äventyrande. Du pratar med folk, plockar upp prylar och använder dem på rätt ställen. Precis som i Stasis blir det ganska klurigt emellanåt, men knappast omöjligt. Det gäller mest att räkna ut hur världen och de olika samhällena fungerar, vad de vill ha och sedan försöka ta ställning till hur du vill gå till väga för att lösa problemet. Det är en komplex värld att navigera och få rätsida på, och du kan lätt spela i 20-30 timmar innan du ser slutet.

Här finns några skavanker, men inga som lyckas störa helhetsbilden. Kontrollerna känns lite stelbenta, och gränssnittets stora fula ikoner i landskapen hade nog kunnat göras snyggare. Det finns en del udda spelmässiga inslag också, som ett tärningsspel du måste vinna för att få prata med en person. Ganska onödigt, men du får försöka hur många gånger du vill, tills du vinner. Det finns också en märklig stridsarena där du måste besegra en handfull skelettpräster i turordningsbaserade strider. Just dessa kan du skippa helt genom att hitta alternativa sätt att få tag på det du vill ha, dock. Så du behöver inte vara rädd att fastna där om du hatar den sortens strider.

I övrigt är det dock, som sagt, ett ganska typiskt äventyr. Men det känns aldrig bekant eller gjort. Beautiful Desolation är lika obehagligt som vackert, och den främmande värld spelet målar upp är verkligen främmande, men samtidigt oroväckande trovärdig i alla sin galenskap. Även det något skakiga skådespeleriet blir en del av dragningskraften, inte minst i kombination med de sydafrikanska dialekterna och absurda karaktärerna.

Hur man än ser på det så har The Brotherhood skapat en fascinerande och egensinnig värld jag sent ska glömma. Beautiful Desolation är en afrikansk science fiction-berättelse som är gripande, rolig, och djupt fascinerande. Det är inte en värld jag skulle vilja bo i, men jag är glad att jag fick besöka den.

Miljöerna är detaljrika, intrikata och pendlar mellan obehagligt mardrömslika och subtilt vackra.

Sydafrikanska spel

Alla spel från Sydafrika har inte samma distinkt afrikanska stil som Beautiful Desolation. Så klart. Inte alla spel från Sverige handlar om midsommarstänger och falukorv, trots allt. Här är några spel du kanske inte visste kom från Afrikas sydspets.

Broforce

Utvecklare: Free Lives

Hysterisk plattformsaction för upp till fyra spelare. Totalt kaos, på gott och ont. Mest gott. Dessutom fler actionfilmsreferenser än då någonsin kommer att behöva, då du låser upp spelbara karaktärer som Brobocop, Rambro och The Brominator.

Viscera Cleanup Detail

Utvecklare: Runestorm

I Viscera Cleanup Detail deltar du inte i den sortens blodiga strider vi ser i spel som Broforce, du städer upp efter dem. Ditt vapen är inte en automatkarbin, utan en bra mopp att svabba upp allt blod med.

7th Legion

Utvecklare: Vision

Det här realtidsstrategispelet från 1997 gjordes av Vision, i samarbete med självaste Epic Megagames. Spelet gavs ut av den gamla strategijätten Micropose (som grundades av Sid Meier). Storyn kretsade kring överbefolkning, och utspelade sig precis som Beautiful Desolation i en mörk framtid.

Beautiful Desolation – Recension Reviewed by - .
4.5

90%