facebook_pixel
Trots förseningen kommer Cyberpunk 2077-utvecklarna behöva cruncha

Trots förseningen kommer Cyberpunk 2077-utvecklarna behöva cruncha

Trots att Cyberpunk 2077 försenades från april till september innebär inte det att utvecklarna kan pusta ut. Det visar sig nämligen att CD Projekt Red kommer att använda sig av det alltmer kontroversiellt greppet “crunch” fram till lanseringen.

Det är våra internationella kollegor som uppmärksammat ett svar från en frågestund där studions vd Adam Kicińsk tagit upp saken. På frågan om utvecklingsteamet kommer tvingas jobba så kallade crunch-tider är svaret:

– Till någon grad, ja – för att vara ärlig. Vi försöker begränsa crunch så gott det går, men det här är slutfasen. Vi försöker vara resonliga, men ja. Tyvärr.

Kicińsks ton här är väldigt talande, då crunch var ett av de mest kontroversiella ämnena i spelindustrin förra året. Kort och gott betyder det en (i teorin) temporär period där anställda arbetar betydligt längre skift än vanligt, oftast i slutfasen av ett projekt. Under 2019 kom flera rapporter ut från stora studios som Rockstar, Telltale Games, NetherRealm och BioWare om helveteslika crunch-perioder där anställda arbetades sönder för att färdigställa spel som Red Dead Redemption 2 och Anthem.

Att Kicińsk därför är ursäktande är inte konstigt. Speciellt inte då CD Projekt redan tidigare lovade att deras crunch skulle bli mer human. Vad internationella PC Gamer dock påpekar är att skillnaden mellan då och nu inte verkar ha varit drastisk, då anställda fortfarande klagar på dåligt ledarskap, låga löner, och långa arbetstider.

Även om vi givetvis ser fram emot Cyberpunk 2077 så hoppas vi att CD Projekt faktiskt lyssnar på kritiken och inte offrar sina anställdas välmående för ett spels skull.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar