facebook_pixel
Unto the End – På gång

Unto the End – På gång

De skotska högländerna har aldrig varit mer brutala.

De frusna miljöerna i Unto the End är en tyst, övergiven värld. Beväpnad med bara en dolk och ett svärd, måste en far ge sig ut på en farlig resa för att ta sig hem till sin familj. Fast efter en lång kamp mot väder och vind, och många farliga möten, kommer han ens stå att känna igen när han kommer hem? Det är upp till dig.

Unto the End är ett actionäventyr i 2d, som utspelar sig i det karga och råa skotska höglandet. Utvecklarna har skapat ett överlevnadsspel med ett miljöfokuserat narrativ och ytterst lite dialog och musik. Strider är alltid en sista, desperat nödlösning. Det är ett oförlåtande landskap, fullt av dödliga fällor och aggressiva fiender. 2 Ton Studios vill att du ska läsa av omgivningarna och reagera utifrån vad du ser.

Det kan framstå som att ytterst lite skulle kunna överleva i den här frusna världen, men Unto the End, påminner dig konstant om att det inte bara är du som rör dig i det hårda vinterlandskapet. När du börjar utforska stöter du snart på andra varelser, och istället för att rusa rakt in i strid ger spelet dig andra alternativ. Många av karaktärerna du möter har sin egen, mystiska plats i den här världen. Att undvika blodsutgjutelse kan ge dig små ögonblick av medmänsklighet i en annars så grym tillvaro.

Läs också: Surviving the Aftermath – På gång

I korthet

Releasedatum

2019

Utvecklare

2 Ton Studios

Utgivare

Big Sugar

Webb

2tonstudios.com/unto

Vän eller fiende? Det är ofta upp till dig att avgöra.

Mänskligt

Det finns ett antal olika sätt att närma sig varje situation. Du kan fly, hjälpa till, byteshandla och slåss – och dina val har konsekvenser. Att ge bort medicin kan sätta dig i livsfara senare, men det ger dig också bra karma. Ibland har du dock inte ens lyxen att välja, och kan tvingas in i strid.

När du slåss handlar mycket om att läsa av motståndarnas rörelser. 2 Ton Games vill att spelarna ska förstå att de inte kan forcera sig igenom striderna. Varje attack har sina för- och nackdelar, och oftast slåss du mot en varelse åt gången. Striderna känns som taktiska pussel som måste lösas. Då världen är så tyst och så stillsam ger svärdshuggen, blodet och skriken av smärta en tung dramatisk effekt.

När du väl hittar någonstans att slå upp läger får du äntligen en stunds vila och chansen att läka dina värkande sår. När du sover träder du in i en drömvärld, och beroende på vilka val du gör kan de vara rofyllda, eller mardrömmar om din familj. Kommer de att acceptera dina blodiga illdåd, eller bli stolta över din mänsklighet i svåra tider? Unto the End målar upp en värld där valet att inte slåss faktiskt betyder någonting.

Rachel Watts


Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar