facebook_pixel
Surviving the Aftermath – På gång

Surviving the Aftermath – På gång

Återuppbygg civilisationen i det postapokalyptiska strategispelet.

Det ser mörkt ut för mänskligheten i Surviving the Aftermath, en postapokalyptisk uppföljare till Surviving Mars. Min första överlevare dör efter att en meteorit mosar hans hus. När jag spejar ut över min brinnande koloni märker jag att det finns betydligt mer att oroa mig över, än ett förkolnat lik.

Precis som i föregångaren släpper Surviving the Aftermath ner dig i en ogästvänlig värld. Det är ditt jobb att göra den beboelig för en grupp sargade invånare. Inte alla kommer att klara sig – det är givet. Den här gången är du dock inte på en främmande planet, utan på jorden. Dessutom är det en ny utvecklare, Iceflake Studios, som står vid rodret. På Mars hade vi robotar, skyddande kupoler och allsköns annan högteknologiska hjälpmedel. Aftermath är mer jordnära, på alla möjliga sätt.

Till en början går det ganska bra för min lilla koloni. Svårighetsgraden bestäms av några val du gör när du startar ett nytt spel – till exempel hur brutal undergången var och hur många som överlevde. Jag väljer en medelsvår apokalyps, med ett litet gäng överlevare i en lätt radioaktiv skog.

Dina invånare behöver mat, skydd och elektricitet. I spelets nuvarande early access-skick blir inte behoven mer komplicerade än så här, de blir bara större. För att möta de ökade kraven behöver du samla olika resurser, och bygga massor med rangliga skjul. Tacksamt nog ligger det diverse skrot här och var som överlevarna kan plocka på sig och omvandla till saker som återvinningsverkstäder och fiskehamnar.

Läs också: Humankind – stor artikel om Civ-utmanaren

I korthet

Releasedatum

Sent 2020 (släppt i early access)

Utvecklare

Iceflake Studios

Utgivare

Paradox Interactive

Webb

Survivingtheaftermath.com

Hundradelar från en katastrof. Passa på att njuta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Björnbrottning

Ett av de första större målen i Aftermath är att bygga en port. Det är egentligen bara en mur av skrotbilar och annat skräp, men den kopplar samman dig med andra regioner. Du kommer att börja dra till dig vilset folk, varav vissa kan vara till stor nytta. En av de som irrar sig in i mitt läger är en specialist som kan gå ut i världen och hitta resurser, forskningspoäng och äventyr. Vilken kille!

Lyckligtvis för min del är min specialist ute och letar käk när den radioaktiva stormen sveper in. Spelet har flertalet olika katastrofer med varierande effekter och potentiella motmedel. Mot meteoriter finns inte mycket jag kan göra, men innan en radioaktiv storm kan jag se till att samla in alla grödor så att de inte dör. Dessutom har specialisten en matleverans på ingång, om det ändå skulle bli brist. Det börjar kännas som om jag har koll på läget.

Kolonin drabbas ändå av en och annan minikatastrof. Aftermath slumpar fram konflikter och andra händelser, vilket kan vara allt från interna bråk till folk som känner ett osunt sug efter att slåss mot björnar. Jag är en tolerant ledare, och låter dem hållas. Det dröjer så klart inte länge innan jag har en hel koloni full av skadade idioter. Skalan är betydligt mindre än i Surviving Mars, så även ett fåtal störningsmoment bland invånarna kan åsamka stora problem.

Du kan inte göra så mycket för att göra din koloni tjusig, men du kan forska fram mer effektiva, och något mindre fula, byggnader. Till exempel kan du uppgradera tält till husvagnar. Jag placerar också ut gatlyktor i vartenda hörn för att få lite mer ljus. När allt är skit behöver man se världen från den ljusa sidan, trots allt.

I nuläget är Surviving the Aftermath tämligen rättframt, men katastroferna och de bråkiga invånarna är engagerande problem att brottas med. Utvecklarna kommer att uppdatera spelet, bland annat med mer att göra på världskartan. Det finns också fler planer bortom det, men först vill Iceflake Studios få feedback från dig och mig.

Fraser Brown

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar