facebook_pixel
Röki – På gång

Röki – På gång

Ett äventyr om ett barn som hjälper monster snarare än slåss mot dem.

Allt fler spel de senaste åren har hämtat inspiration från nordisk mytologi, glädjande nog. Många av dem handlar om skäggiga våldsverkare som hugger mytiska väsen i pannan med stora yxor. Röki handlar dock inte alls om action, eller några som helst former av yxsvingande. Det handlar om empati, och en stillsam känsla av magi.

Tove är en ung flicka med en stor röd mössa och minst lika röda vantar. När spelet börjar möts hon av fågelkvitter och det omisskännliga ljudet av snö som krasar under sulorna. Solen står lågt på himlen, och träden kastar långa skuggor längs det vita landskapet. Det är fridfullt. Tove är dock inte bara ute på en trivsam vinterpromenad. För att rädda sin familj måste hon interagera med mytiska varelser och utforska hemligheterna som döljer sig i världen. Vad hon däremot slipper göra är att slåss.

Polygon Treehouse består av före detta Guerrilla Cambridge-utvecklarna Alex Kanaris-Sotiriou och Tom Jones. Deras mål är att skapa ett familjeäventyr som är inspirerat av peka och klicka-genren, men låter dig att fritt utforska en större spelvärld.

– En 3d-miljö låter dig utforska mer och gör dig till en del av ett bredare perspektiv, säger Kanaris-Sotiriou. Vi vill att du ska insupa världen.

Läs också: Unto The End – På gång

I korthet

Utvecklare

Polygon Treehouse

Utgivare

United Label

Webb

Polygon-treehouse.com

Release

2020

Kameravinklarna får det att framstå som att något lurar alldeles i ögonvrån.

Spelet har vissa peka och klicka-inslag, som möjligheten att kombinera föremål, men Röki handlar mer om berättande än om pussel. Därför har Polygon Treehouse anlitat narrativdesignern Danny Salfield Wadeson, som påpekar att mycket av Rökis berättelse gestaltas genom miljöerna.

Vintermagi

Tove antecknar allting hon hittar i sin dagbok, som faktiskt skrivs med ett barns tonläge, snarare än att vara en abstrakt samling lösa anteckningar. På promenaden genom skogen stöter jag på ett troll som heter Trollhilde. Hundögonen och den stora näsan får henne inte direkt att framstå som ett hot, så jag lovar att jag ska försöka hitta ett sätt att få loss ett spjut som fastnat i henne stenhårda hud.

Röki handlar mycket om ömhet och sympati med naturen och de varelser som lever i den – oavsett hur monstruösa de framstår som. Ändå finns det något obehagligt i spelets atmosfär.

– Det är inte så konstigt, säger Kanaris-Sotiriou. Du är en liten flicka, ensam i skogen. Vi försöker gestalta det här obehaget genom kameraplaceringar som får det att verka som att det finns något dolt, som bevakar Tove. Det finns alltid hjälp att få för spelaren, dock. Antingen genom karaktärer som leder dig på rätt spår, eller din dagbok.

Mitt första intryck är att Röki är ett spel riktat mot yngre spelare, men budskapet känns allmängiltigt. Sann snällhet börjar med att våga närma sig något man är rädd för.

Malindy Hetfeld

Läs också: Gamedec – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar