Mechwarrior 5: Mercenaries – Recension

Mechwarrior 5: Mercenaries – Recension

Trampa på bepansrade tår i Mechwarrior 5: Mercenaries.

Jag förälskade mig omedelbart i Mechwarrior-spelen när jag spelade tvåan, klev på ett hus och det rasade ihop som ett kort… hus. Ja, jag sade inte att det var någon rationell kärlek. Vi snackar trots allt om ett spel där du går omkring i en femton våningar hög, bepansrad robot med pinnben och en bunt vapen fastlimmade längst upp.

Jättepraktiskt om du behöver gå över ett kalhygge fullt av lösa stockar och bråte, men i 99% av alla stridssituationer är det ju den sämsta konstruktion som går att föreställa sig. Varför inte bara sätta upp en gigantisk måltavla på en pinne och låta fienden skjuta på den istället? Spara lite tid, för (valfri gudom)s skull.

Men det här går inte ut på att tillämpa realistisk taktik. Här handlar det om att springa omkring i din gigantiska bepansrade robot-Kasuar (världens argaste och otäckaste fågel – strutsen kan gå och gömma sig), skjuta fienden lite mer än de skjuter dig och förhoppningsvis klara dig hela vägen till uppdragets slut. Allt finns med: du kan flytta omkring pansar, vapen, ammunition och motorer lite som du vill på dina mechs mellan striderna och måste hantera din ekonomi för att hålla ditt lilla legosoldat-kompani vid liv och solvent. Vilket faktiskt är oväntat kul!

Själva kampanjen utspelar sig på en nästan onödigt stor karta över en del av galaxen, där du kan hoppa fritt mellan olika solsystem. Förutom att varje hopp kostar mer eller mindre pengar, och att vissa system har resurser, nya piloter och billigare reparationer. Medan andra system i sin tur har uppdrag du kan utföra för att samla pengar och inflytande i denna krigiska galax.

Robotshooter med smärre taktikelement.

Piranha Games

Piranha Games

400kr

Ej bedömt

Intel Core i5-6600K 3,5 GHz, 16 GB RAM, Nvidia GeForce GTX 1070 16 MB

Battletech

Shoppingrunda i en värld efter katastrofen. Modekatastrofen.

Robotkrig

Uppdragen är av standardtyp, olika svåra och med olika begränsningar i maximalt antal ton mördarrobotar du kan droppa på planeten. Taktikern överväger alltså noga om det är värt att ta med sig ett par gigantiska maskiner, eller kanske flera små som är mer flexibla. Men i slutänden är ändå taktiken att mosa på med alla vapen du har tills fienden ramlar omkull, så större och bättre bepansrade pjäser är ofta bättre, om budgeten tillåter. Lite tråkigt är att man kan komma ganska långt, bara för att bli av med sina bästa mechs i ett uppdrag och helt köra fast – spara ofta och gärna!

En rolig detalj, som jag tyvärr inte kunnat prova då ingen i min bekantskapskrets delar min vurm för gigantiska mördarrobotar, är att spela igenom hela kampanjen i co-op med upp till tre av dina vänner. Den möjligheten låses upp efter ett par uppdrag och torde göra omspelsvärdet enormt. Som det är nu är dina Ai-kollegor visserligen oftast ganska duktiga, men det är inte mycket du kan göra för att påverka vad de hittar på. Det här är definitivt ett spel som koncentrerar sig på action, snarare än taktisk placering och ordergivning. Lite mer av den varan kanske hade varit kul, men det glömmer man lätt när lasrar ritar glödande streck över fiendens pansar och raketer landar i eld och rök runt omkring. Det här spelet ser i sina bästa stunder ut som en Michael Bay-film, även om kartdesignen är minst sagt grov och finesslös. Och måste man ha mer taktik kan man ju alltid spela Battletech istället.

Han, vad han nu heter, som spelar Adam Jensen i Deus Ex är med också. Han dyker upp som hologram och drar något slags story lite då och då. Jag vet inte vad den handlar om, förutom att jag tydligen ska hämnas min döde far som var med i tutorialen. Och ärligt talat bryr jag mig inte särskilt mycket — jag har för kul med att stampa på hus och stridsvagnar med min jättelika robotfågel! Det här är precis lika dumt som alla spel i Mechwarriors universum, och precis lika roligt.

Mechwarrior 5: Mercenaries – Recension Reviewed by - .
4.1

82%