facebook_pixel
Legends of Runeterra – På gång

Legends of Runeterra – På gång

Med Legends of Runeterra vill LoL-gänget trotsa den hårda konkurrensen på kortspelsmarknaden.

Att Riot Games fortfarande bara har gjort ett enda spel har varit ett stående skämt bland fansen i åratal. Utvecklarna har levt gott på League of Legends i ett decennium. Så lagom till tioårsjubileet kommer dock några nya ess till den familjära kortleken.

Legends of Runeterra är ett kortspel som delar universum med, och använder karaktärer från, League of Legends. Fans av det framgångsrika moba-spelet kommer att känna igen miljön, då Runeterra helt enkelt är den kontinent där LoL och dess intriger utspelar sig.

Av originalspelets 140 karaktärer kommer Runeterras första uppsättning kort bara att inkludera 24. Varje fraktion representeras av fyra karaktärer, vars styrkor och svagheter formas av sina hemländer. Noxus är till exempel en krigisk nation som värderar styrka över allt annat. Landet representeras av karaktärer som Darius och Draven, vars råstyrka gör dem livsfarliga i dueller – men som har svårare att hävda sig mot koordinerade anfall av större arméer.

Som kontrast till detta är Ionia en harmonisk nation som fokuserar på en väloljad enhet bestående av många trupper. De snöiga landskapen i Freljord har gett nationen stor motståndskraft och uthållighet. De har också ismagi som kan försvaga fienderna.

Kortspelsveteraner lär känna igen inslag från andra spel i genren. De mest uppenbara influenserna är Magic: The Gathering och Hearthstone. Riot förlitar sig dock inte bara på karaktärerna och universumet i LoL för att få Runeterra att sticka ut i mängden.

Läs också: Unto The End – På gång

I korthet

Utvecklare

Riot Games

Utgivare

Riot Games

Webb

Playruneterra.com

Release

2020

Slugt val av kortlek är nyckeln till framgång.

Anfall är bästa försvar

I Legends of Runeterra turas spelarna om att försvara respektive anfalla. I början av varje omgång bestäms strategier, anfall förstärks och försvaret grupperar sig. Eller så sparar du mana till senare. När båda sidor har gjort sina drag börjar striden med att den anfallande spelaren skickar ut sina enheter, medan försvararen försöker blockera dem. Om en anfallande enhet stoppas av en försvarare nöts båda enheterna ned när de drabbar samman. Om anfallaren inte stoppas skadar den försvararens nexus.

Under de första rundorna är striderna simpla, med låga insatser och enheter som ofta tar kål på varandra. För varje ny spelomgång låses dock fler manakristaller upp, vilket möjliggör mer kraftfulla trollformler och enheter. Det är då bataljerna vecklar ut sig och börjar handla om att kontra sin motståndare med buffar och bluffar. Det gäller att försöka förstärka dina egna enheter, och gärna försöka lura motståndaren att slösa sina bästa enheter i anfall som inte går att vinna.

Trollformlerna är uppdelade i tre kategorier: ”slow”, ”fast” och ”burst”. Dessa vävs in i varje runda, och kan ofta vända på steken om du har tur – eller otur.
När striden är uppklarad tas besegrade kort bort, och båda sidor får en andningspaus då de kan planera sina nästa drag. Överbliven mana kan spenderas på nya enheter, vilket stärker dig inför nästa sammandrabbning. Du kan också till viss del spara mana för att hjälpa dig att kasta trollformler nästa omgång. När båda spelarna är färdiga roterar brädet så att den anfallande spelaren hamnar i försvar och vice versa.

Att halva matcherna måste tillbringas i försvarsläge kanske väcker viss oro över att matcher blir långa och utdragna. Varje spelares nexus har dock bara tjugo hälsopoäng. Således kan ett samlat anfall tidigt i spelet, från en fraktion som Ionia, leda till vinst eller förlust inom bara några få omgångar. Även om det går att långsamt och strategiskt nöta ner motståndet så innebär de relativt klena baserna att matcher ofta inte kräver några långsiktiga strategier.

Välj ditt motstånd

Även om det är du som håller i korten så är det karaktärerna som avbildas på dem som får stå för stridandet. Legends of Runeterra delar upp sina enheter i två huvudkategorier. Champions är de älskvärda hjältarna vi känner igen från LoL. Den andra kategorin är followers, bakgrundskaraktärer och underhuggare som fyller ut resten av Runeterras slagfält.

Utöver sina kända namn och anleten har hjältarna förmågor som höjer dem flera snäpp över sina underhuggare. Förutom att de är starkare i största allmänhet, så har de också bonuseffekter som hjälper till. Tanken Braum kan regenerera hälsa så att han läker sig efter varje strid. Den sluge Zed, å sin sida, frammanar en skuggkopia av sig själv varje gång han attackerar.

Redan tidigt i spelet är champions kraftfulla, men de kan också förstärkas genom att du möter vissa specifika mål i spelet. När de till sist når sin slutliga form gestaltas detta genom en flashig mellansekvens som för tankarna till fajtingspel. Ofta måste hjältarna spelas för att kunna nå högre nivåer, med vissa undantag. Yasuo kan bli starkare utan att sätta sin fot på slagfältet. Så länge han är i din hand kan han låta sina allierade förlama motståndare. När sex olika kort har oskadliggjorts på det här sättet kan en uppgraderad Yasuo ge sig ut i strid för att dela ut bonusskada varje gång en enhet blir förlamad.

Vanliga underhuggare kan inte bli starkare, men de kan ändå vara avgörande för en vinnande strategi. Vissa enheter är extra tåliga och tar mindre skada från attacker, vilket är särskilt användbart tidigt i spelet. Andra underhuggare får välja vilket kort som ska försöka blockera dem, medan ytterligare andra är så kvicka att de får slå före sin motståndare. Det här ger mer kontroll över vad som händer på slagfältet.

Läs också: Gamedec – på gång

Draven är en riktig dubbelhårding.

De här vanliga enheterna bidrar också till storyn i spelet. Demacias Tianna Crownguard är släkt med hjältarna Lux och Garen, och en veteran i flera bakgrundshistorier – inklusive i samarbetet mellan Marvel och Riot Studios. Lite mer lågmält berättande finner vi i Poro Herders, som illustrerar det hårda livet på Freljords tundra.

Det är interaktionerna mellan hjältarna och deras följare som är grunden i Runeterra. Varje kortlek kan innehålla 40 kort från en eller högst två av spelets sex fraktioner. Upp till sex hjältar, och maximalt tre kopior av varje kort, är tillåtet i varje lek. Det här tillåter ett djup när du försöker skapa en specifik strategi. Det ger också viss bredd om du vill använda dig av hjältar från fler än en region för att få fler defensiva och offensiva alternativ.

Kompisar från förr

Legends of Runeterra utannonserades som en del av League of Legends tioårsjubileum. Den uppenbara elefanten i rummet under visningen av spelet, var så klart Artifact. Valves misslyckade kortspel har många likheter med Legends of Runeterra, men Riot har bestämt sig för att armbåga sig in i en redan överfull genre.

Spelets designansvarige, Andrew Yip, säger att målet är att vidareutveckla kortgenren. Slumpmässiga spelinslag skalas bort helt, för att istället fokusera på ett djupare kortleksbygge och omgångsbaserade strider. Rotationssystemet från Hearthstone skippas, till förmån för månatliga balanseringsuppdateringar och nya expansioner var fjärde månad. Slumpmässiga kortpaket är också ett minne blott. Istället får du belöningar i spelet, baserade på varje region. Du får även jokrar, som kan bytas ut mot de specifika kort du är ute efter till din lek. Dessa kan köpas som mikrotransaktioner.

Riot har inte direkt varit subtila med sin vilja att ge ut nya spel, och Legends of Runeterra är bara ett av de många kommande projekt som utannonserades nyligen. Om inget annat känns Riots kortspel väldesignat och lovande. Ett spel som öppnar upp för en vidareutveckling av både League of Legends berättande, och av kortspelsgenren i stort. Allt hänger på om spelarna är redo att ta till sig ännu ett kortspel, och Riots första nya titel på över tio år.

Alistair Jones

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar