facebook_pixel
Gamedec – På gång

Gamedec – På gång

Hacka dig fram genom ett cyberpunk-mysterium för att lösa virtuella brott.

Gamedec må vara ett cyberpunkrollspel från en polsk utvecklare, men det påminner inte särskilt mycket om Cyberpunk 2077. Det hela utspelar sig i ett framtida Warszawa, där människorna flyr verkligheten genom att koppla upp sig mot virtuella världar. Spelmässigt är det en isometrisk deckare där du löser olika virtual reality-brott som har konsekvenser i verkligheten.

Demot börjar på en regnvåt, neonbelyst gata. I närheten ligger en bar som erbjuder både strippor och platser där man kan koppla upp sig i vr. Det är ett sjaskigt, deprimerande ställe, men vi stannar inte länge. En klient behöver anlita en så kallad gamedec (det är du – en speldetektiv), och han väntar inuti en free to play-bondesimulator (Mats, är det du? reds. anm.).

Varje fall har flera möjliga lösningar, beroende på bevisen du har samlat på dig. I slutet får du pussla ihop ledtrådarna som en cyberpunk-Sherlock Holmes. Just det här fallet handlar om att undersöka varför spelare blir sjuka när de spelar bondesimulatorn, som för övrigt utspelar sig i Vilda västern.

Det dröjer inte länge innan den här vr-världen blir märklig. En skum typ spionerar på folk som arbetar ute på åkrarna, en spelare kollapsar men loggas inte ut automatiskt, och du upptäcker en mod som kan accelerera tiden i spelet. Alla de här händelserna öppnar upp för mer undersökande – men du kan ignorera dem, eller förlora åtkomsten till dem, och potentiellt missa ledtrådarna för gott.

För att ta reda på mer om spelaren som kollapsat kan du hacka soffan (!) han använt för att koppla upp sig. Diverse färdigheter kan nyttjas för att ge dig övertaget i förhör, eller hjälpa dig att komma runt hinder i spelen. Dessa kan i sin tur bli så kallade aspekter, som garanterar framgång. Hackarman-aspekten låter dig till exempel hacka obehindrat, vilket i princip gör dig till en hackermagiker.

Anshar Studios vd, Lukasz Hacura, säger att de testar de olika uppdragen genom att först köra papper- och penna-sessioner där spelare måste komma på sina egna lösningar. Sedan försöker utvecklarna att inkludera de mest intressanta förslagen i Gamedec. Det är fortfarande bara illusionen av ett val, men det är rotat i det friare upplägget i ett gammalt hederligt papper- och penna-rollspel.

Läs också: Surviving the Aftermath – På gång

I korthet

Releasedatum

2020

Utvecklare

Anshar Studios

Utgivare

Anshar Studios

Webb

Gamedec.com

Satans skinn är ett bedrövligt (bra) namn på ett solarium.

Cyberdeckare

Det kommer att finnas gott om olika sätt att lösa fallen. Även om du gjort flera misstag, eller haft otur med tärningarna, så kommer du alltid att kunna få tag i tillräckligt med ledtrådar – om än inte på det mest tillfredsställande sättet.

Du kan vara en kass och lat detektiv om du så vill. Eller kanske har du blivit mutad för att inte följa upp vissa ledtrådar. Oavsett vilken lösning du kommer fram till så anpassar sig världen, och spelet går vidare.

I demot finns inget våld alls, men det kommer inte alltid vara så. Du kommer att kunna skjuta folk och hitta andra ickefredliga lösningar på dina problem, men det finns inget klassiskt stridssystem. Våldet dyker upp som valmöjligheter under spelets gång, och behandlas likadant som alla andra aktiviteter. Hacura jämför det hela med Detroit: Become Human, fast utan quicktime-inslag. Han är dock noga med att påpeka att Gamedec är ett rollspel, inte ett äventyrsspel, och att det inte är strider som definierar vad ett rollspel är.

Ibland kan det kännas som om cyberpunk-genren har fastnat i 80-talet, men Gamedec känns betydligt mer okonventionellt. Det utforskar ovanliga teman som rovdriftig spelmekanik och andra mindre trevliga sidor av spelmediet. Förhoppningsvis har utvecklarna något intressant att säga om saken. Vi tackar inte heller nej till fler detektivfokuserade rollspel efter mästerverket Disco Elysium.

Fraser Brown

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar