Football Manager 2020 – Recension

Football Manager 2020 – Recension

Sports Interactives Football Manager 2020 fokuserar mer på långsiktigt tänk och lagarbete, och det är en riktig fullträff.

Årets utgåva av Football Manager har tvingat mig att omvärdera hur jag har skött mina fotbollsklubbar genom åren. Förr har jag helt enkelt försökt hitta en fungerande taktik, ridit på en våg av framgång och sedan använt samma metod i alla lag jag leder. Det känns inte som om jag kan göra det i Football Manager 2020, vilket är första gången i seriens långa historia.

Avgörande för detta är det nya klubbvision-systemet. Det är en mekanik som i princip utökar din interaktion med styrelsen. I förlängningen innebär det att du behöver tänka mer strategiskt på hur du ska nå långsiktig framgång som tränare. Så fort du startat ditt nya jobb så kastas du in i ett möte för att diskutera klubbens målsättningar. Det kan vara allt från att nå en viss position i ligan, till att spela underhållande anfallsfotboll. Ibland är målen väldigt specifika, som att bara värva spelare under 23 år, för att sedan sälja dem vidare för vinst.

De här klubbkultur-målen är skräddarsydda för just det lag du basar för – och de lägger sig i regel ganska nära verklighetens motsvarigheter. Bli inte förvånad om Wolves sparkar dig för att du värvat för få portugiser, trots fina resultat på planen. Numera måste jag fundera över hur jag ska närma mig jobbet från fall till fall – och om laget jag tränar ens passar för min stil.

Nya förmågor

Det är ett effektivt sätt att gestalta det turbulenta livet som fotbollstränare – där till och med de bästa i regel får anmäla sig på arbetsförmedlingen med jämna mellanrum. För att få lite mer jobbtrygghet kan du dock förhandla fram en femårsplan så att du vet vad klubben jobbar mot på längre sikt, och planera därefter.

Problemet med klubbvision-systemet är att det inte ger mycket för en casualspelare. Majoriteten av de nya systemen fokuserar på långsiktighet, och resultaten märks inte förrän du har spelat minst ett par säsonger. Ett exempel på detta är det nya ungdomscentret, där du utvecklar nya talanger. Ett inslag som kan ge stor utdelning på sikt, men inte direkt.

Till en början är ungdomscentret mest ett verktyg för att hålla koll på hur nära dina ungdomsspelare är att utmana om en plats i startelvan. Efter en halv säsong, ungefär, blir det också ett viktigt sätt att utvärdera nya juniorer, samt att hålla koll på hur dina utlånade spelare utvecklas och hur de mår. Det är den sortens verktyg som du förmodligen ignorerar i början av din tränarkarriär, men som växer till något oumbärligt en bit in i spelet.

Årets utgåva av den numera klassiska fotbollssimulatorn.

Sports Interactive

Sports Interactive

Footballmanager.com

400:-

3 år

RX580, AMD Ryzen 5 2600X, 16GB RAM

Football, Tactics and Glory

Matchmotorn är mestadels likadan som förra årets utgåva. Några förbättringar får vi, dock, som aningen bättre spelarmodeller och vädereffekter som lera på planen. Det ser fortfarande ut som om spelarna glider fram på skridskor ibland, men de känns smartare än i FM19. Jag tycker mig se mer kreativa anfall, bättre försvarsspel och mer uppseendeväckande repriser.

Några brister finns, förstås, framför allt i anfallsspelet. Till exempel är anfallarna lite väl egoistiska med bollen, och passar inte bollen till fria lagkamrater. Istället skjuter de gärna från usla vinklar. Det här sänker inte spelet, men det är frustrerande när man förlorar med 4-1 mot Stoke en regnig tisdagskväll.

Mer av samma

Utöver de här nyheterna är Football Manager 2020 mest mer av samma, om än med några nya, högst välkomna bekvämligheter. Vissa av dem är fokuserade på långsiktiga spelare, som det behändiga systemet som låter dig planera en spelares truppstatus över flera års tid. Detta innebär att jag till exempel kan låta Manchester Uniteds Mason Greenwood spela sporadiskt under första säsongen, men ändå hålla honom nöjd med löfte om mer speltid i framtiden.

Det finns några nya inslag även för nybörjare och casualspelare också, som förbättrade rekommendationer och smidigare taktikskapande. De mer detaljerade laguttagningsråden är särskilt användbara under försäsongen, då du får tips om vem som bör spela nästa match – och varför. Annars kan det vara lätt att förbise att en spelares form eller träningsnivå inte håller, men det nya rekommendationssystemet minskar den risken.

Oavsett om du är nybörjare eller veteran så behöver du ägna tiotals – om inte hundratals – timmar med Football Manager 2020 för att verkligen upptäcka spelets enorma potential. Faktumet att Sports Interactive har riktat sin uppmärksamhet på förbättringar och fördjupningar för sina mest lojala fans är bra. Det innebär dock att en del av de nya inslagen kan verkar överväldigande för en del.

Om du har tid att avvara så är årets FM-utgåva väl värt din uppmärksamhet – särskilt om du gillar att planera långsiktigt. Här finns stora möjligheter att ägna många säsonger åt att utveckla din klubb, och samtidigt hela tiden ta ställning till nya utmaningar. Det är Football Manager med en utökad livslängd, helt enkelt. Det både glädjer och skrämmer mig på samma gång.

Fraser Gilbert

Football Manager 2020 – Recension Reviewed by - .
4.35