Dragon Quest Builders 2 – Recension

Dragon Quest Builders 2 – Recension

Dragon Quest Builders 2 kombinerar crafting och rollspelande på ett alldeles utsökt sätt.

När jag växte upp var jag ett enormt Lego-fan, om än med vissa förbehåll: jag älskade att följa ritningar och bygga borgar och rymdskepp precis som de var tänkta, och de få gånger jag försökte skapa något på egen hand kopierade jag hellre motiv från verkligheten än att bygga något helt från grunden.

Det är av just denna anledning som Minecraft aldrig har intresserat mig särskilt mycket – jag vill ha klara instruktioner för vad som ska göras och i vilken ordning. Så för att jag ska börja bygga med klossar igen behöver jag någon som håller mig i handen innan jag ens vågar tänka på att försöka väcka min kreativa sida.

Dragon Quest Builders 2 har visat sig vara den perfekta läraren – inte bara för att det är klätt i en skrud som jag redan älskar, utan även för att det är ett genuint strålande spel. Det använder sig av typiskt och supercharmigt japansk berättande för att motivera mig att bygga väldigt specifika saker, och mellan konstruktionsarbetena varieras spelupplevelsen rejält med gott om utforskande, klassiska jrpg-quests och simpla men tillfredsställande realtidsstrider, inklusive överraskande underhållande bossuppgörelser.

Craftingrollspel med myspysig stämning.

Square Enix, Koei Tecmo Games

dragonquest.square-enix-games.com/builders2/

630:-

7

Dragon Quest XI

Dragon Quest-känslan™

Jag erkänner villigt att spelet till och med fick mig att fälla en tår under min första session, då Dragon Quest-känslan återigen går rakt in i hjärtat. Akira Toriyamas karaktärsdesign är lika tidlös som alltid, och Koichi Sugiyamas musik är fortsättningsvis djupt nostalgisk, trots att jag hörde den för första gången i fjolårets Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age. Handlingen är även den av det mer klassiska fantasy-slaget, men de skönt tillbakalutade och nästintill respektlösa dialogerna får mig ändå att fnissa med jämna mellanrum.

Visst finns här skavanker – främst i form av oprecisa kontroller, en lång startsträcka och jobbig inventory-hantering. Spelet är även lite för stort för dess eget bästa då man med jämna mellanrum tvingas börja om från noll och bygga baser på helt nya öar, även om det samtidigt introduceras gott om ny spelmekanik och nya karaktärer. Detta innebär dock också att de olika segmenten har tydliga berättelsebågar, så även om du inte har åttio timmar till övers så kan du fortfarande få en fullt tillfredsställande spelupplevelse om du enbart vill ge Dragon Quest Builders 2 en bråkdel av den tiden.

Dragon Quest Builders 2 skiner som en sol i vintermörkret, och om du – liksom jag – har problem med andra craftingspels vidöppna design, så kan du mycket väl finna strukturen du behöver här (även om mer kreativa spelare också tillåts ta ut svängarna rejält). Det är, kort sagt, ett spel som de allra flesta borde kunna finna glädje i – inte minst de av oss som fortfarande har barnasinnet i behåll.

Dragon Quest Builders 2 – Recension Reviewed by - .
4.1

82%