Star Wars Jedi: Fallen Order – Recension

I händelsernas centrum hittar vi Cal Kestis, som lyckades överleva imperiets förödande Order 66 när han fortfarande var en ung padawan. När Star Wars Jedi: Fallen Order inleds lever han därför som glorifierad skrothandlare, i alla fall tills imperiet upptäcker honom. Det ena leder till det andra, och tids nog sluter Cal Kestis upp med den före detta jedimästaren Cere, piloten Greez (jo, han heter så) och droiden BD-1 ombord på rymdskeppet Mantis. Där tar Cal Kestis sig an uppdraget att finna en lista över kraftkänsliga ungdomar, och samtidigt återupptäcka de jedikrafter han förträngt efter sina traumatiska upplevelser.

Den här ensemblen utgör kärnan för berättelsen, och utökas med ännu en välskriven besättningsmedlem innan sluttexterna är nådda – speciellt de mindre dramatiska och nästan vardagliga konversationerna fyller gänget med en sällan skådad mänsklig värme (till och med Greez, som är utomjording) och tillsammans reser de fram och tillbaka mellan spelets planeter, där nya områden mer ofta än inte låses upp vid ett andra eller tredje besök.

Use the Force, Cal

Jämfört med gamla goda Jedi Knight 2: Jedi Outcast måste jag dock säga att Cal Kestis tillgängliga arsenal är något av en besvikelse. Push, pull, slow och double jump är nästintill självbeskrivande, och eftersom Cal inte doppar tårna i den mörka sidan får vi aldrig leka med klassiker som ligtning och grip, som var åtminstone mina favoriter i Jedi Outcast.

Därtill får Cal inte leka med några andra vapen än ljussabeln (bortsett från en kort fordonssekvens) men turligt nog är den ett sant nöje att använda, och får nya konfigurationer under resans gång. Kontringssystemet är inte riktigt lika knivskarpt som i Sekiro, men det känns ändå smått fantastiskt att skicka tillbaka laserskott från stormtrupper, och att ge sig in i närstrider med spelets utmanande bossar. Till skillnad från Sekiro har dock Fallen Order flera olika svårighetsgrader, där kontringsfönstret blir större om man väljer något av de mindre utmanande lägena.

BD-1 är en ständig och sockersöt kompanjon.

De tekniska problemen drar ner helhetsintrycket en hel del, men utöver dem finns det försvinnande lite att klaga på med Star Wars Jedi: Fallen Order. Vissa planeter är mer intressanta än andra (Dathomir är ett rejält, grådaskigt lågvattenmärke) men överlag håller speldesignen tätt, och ger äventyret ett fint tempo då man aldrig befinner sig på samma planet i särskilt många timmar åt gången. Personligen fann jag de kosmetiska samlarföremålen enbart tröttsamma efter ett tag (tack och lov finns här inga mikrotransaktioner alls) men om intresse finns så kan du utforma din ljussabel i detalj, och ge annars gulliga BD-1 ett riktigt fräckt färgschema som stärker hans street cred betänkligt.

Star Wars Jedi: Fallen Order är ingen revolution, men väl det första riktigt välgjorda och framförallt underhållande Star Wars-spelet på evigheter, samt en välkommen påminnelse om den höga kvalitet som det här namnet en gång i tiden representerade inom spelvärlden. Vi får hoppas att Fallen Order blir framgångsrikt och att Electronic Arts tar notis, så kanske de sista fyra åren av Star Wars-avtalet blir betydligt mer minnesvärda än de sex första.

Star Wars-klassiker vi minnns

Star Wars-spelens guldålder är en evighet sedan, så här en uppfräschning av minnet.

KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC (2003)