Red Dead Redemption 2 – Recension

Red Dead Redemption 2 – Recension

Red Dead Redemption 2 är Rockstars magnum opus, och ett av vår generations mest ambitiösa spel.

Skrivande i all ära, men egentligen vill jag hoppa upp i sadeln igen. Skritta genom den lilla skogsdungen där solljuset brukar strila ner genom lövverket, skänkla min skimmel Full Fart och le i min slitna kontorsstol när vi i långsam galopp rider ut på stäppen. Världen i Red Dead Redemption 2 är så vacker att jag hade bosatt mig här – om det inte vore för den dåliga tandhygienen.

Precis som vanligt har vi fått vänta på att Rockstar, spelbranschens egen gossen Ruda, skulle släppa sitt senaste alster till pc. Denna gång blev väntan bara lång som ett besök på Apoteket, ett år. Den enorma framgången med GTA Online påskyndade sannolikt processen, och vi tackar och bockar. RDR2 är nämligen en smått fantastisk spelupplevelse. Långa stunder är det en ren njutning att spela, och är både den ultimata rida fel-simulatorn och sannolikt världens bästa sandlådespel. Men låt oss backa några steg.
Arthur Morgan, det är du det. Det är också en av de bästa huvudpersonerna i ett spel någonsin, med en röst som nästan tvångsbyter min sexuella läggning. Roger Clarks släpiga, avvägt raspiga stämma passar lika perfekt till sin roll som rödvin till billig choklad. Arthur är en av den karismatiske Dutch van der Lindes närmaste män, i den brokiga grupp av antihjältar, utstötta och andra avfällingar som slagit följe vid den senare delen av Amerikas nybyggartid. Händelserna tar sin början 1899 när gänget flyr staden Blackwater. Bakom sig lämnar de en stor summa pengar liksom ett uppbåd Pinkerton-agenter.

Häpnadsväckande bra open world-action i westernmiljö.

Rockstar Studios

Rockstar Games

Rockstargames.com/games/info/reddeadredemption2

600kr

Intel Core i7 7740X

Radeon VII

32 GB RAM

Grand Theft Auto V, PCG 226, 83 %

Under morgonkaffet slog det honom plötsligt: jäklar, kaffebryggaren!

Överkvalificerat

Red Dead Redemption 2 är extremt detaljerat. Rockstar har utvecklat open world-spel i 18 år nu, och detta cowboyepos är förfinat in absurdum. Gigantiska resurser underlättar såklart, men den logistik och ambition som krävts (flera av Rockstars studior har också delat på utvecklingsarbetet) för att sy ihop säcken imponerar storligen. Det är inte en eller två saker som står ut, det är helheten och hur skyhöga produktionsvärden effektivt maskerar de inslag som inte når ända fram. De solida röstinsatserna. Den vackra världen, som på pc är den kanske vackraste någonsin. Djurlivet! Atmosfären. Musiken i det fina soundtracket och också den ambienta ljudbilden, där du kan stanna i ett skogsområde och höra det omisskännliga knirkande ljud höga träd som står nära varandra gör när vinden ligger på. Hur du får blod på händerna och din rock när du flår eller bär ett dött djur, hur dina kulhål syns i djuret och hur förbipasserande reagerar på blodet om du inte tvättar dig. Det är tyngden i fysiken när din häst tar ett stort kliv i terrängen. Att såväl Arthur som NPC:er reagerar kontextuellt vid olika händelser utan din inverkan. Hur du 50 timmar in i spelet plötsligt hittar ett par rörelser till i det dignande kontrollschematrädet.
Jag struntar i om man använt enkla kodknep som ”Om Arthur befinner sig på häst tillsammans med Jack och ser ett rådjur, säg ’Såg du rådjuret där, Jack?!’” och random pop-up-uppdrag. Det är hur man lyckas presentera det så naturligt som gör att orden man letar efter hela tiden angränsar till epitet som mästerverk. Tillsammans med ett avgjort varmare manus och mer mänskliga sidouppdrag än vi sett tidigare från bröderna Houser, skapas trovärdiga gråskalor och kontraster. Det är fortfarande ett actionspel och utan coola westernklyschor och snabba sexsjutare hade allt fallit platt. Det hade det emellertid också gjort om Arthur varit en nollställd mördarmaskin. I död och elände är Red Dead Redemption 2 oväntat levande.

Lyssna också: Spelrum #21, om Star Wars, med Indy Neidell som gäst!

PC master race

Red Dead Redemption 2 är riktigt snyggt på PS4, ännu snyggare på Xbox One och ser fantastiskt ut på pc. Konsolversionerna jobbade smart med diverse filter som gjorde RDR2 disigt, men lassade istället på kraftiga färger. Pc-versionen är blekare, mer verklighetstroget och mycket krispigare. Karaktärer och mellansekvenser ser okej ut, men resten … oh lawd. Här finns ljus-, skugg- och vädereffekter att dö för och draw distance från himmelriket.
Mus och WASD vs gamepad, då? Ja mouse look är onekligen ett trumfkort och fungerar väl, och skyttet är snabbare på pc. Själv spelar jag mest med gamepad (framför allt i singleplayer) då spel i tredjeperson oftast fungerar bäst så.

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!