facebook_pixel
Path of Exile 2 är en uppföljare i Overwatch 2-stil

Path of Exile 2 är en uppföljare i Overwatch 2-stil

Hur gör man egentligen uppföljare i dessa live service-tider, då spelare förväntas tillbringa åratal med ett och samma spel och köpa till innehåll för hundratals kronor? Nu verkar spelbranschen ha formulerat ett svar, och som så ofta är fallet har flera olika studior kommit fram till det samtidigt.

För några veckor sedan annonserade Blizzard Overwatch 2, ett spel som “tids nog” kommer sammanfoga föregångaren och uppföljaren i samma klient. Och nu har Grinding Gear Games också presenterat sitt Path of Exile 2, som verkar ta i bruk en snarlik filosofi (via våra internationella kollegor).

Path of Exile 2 är nämligen inte ett separat nytt spel, utan snarare en expansion som lägger till en kampanj i sju akter, samtidigt som det restaurerar basspelet och dess sju karaktärsklasser (den nya kampanjen kräver en helt ny karaktär, och man kan välja mellan 19 nya Ascendancy-klasser) .

Path of Exile 2 medför också, precis som Overwatch 2, en rejäl grafisk uppdatering, i det här fallet med “fysikbaserad rendering” – exempelvis kommer pilar studsa av vissa ytor medan de fastnar i andra, beroende på materialen. Alla kosmetiska föremål från det första Path of Exile kommer även följa med till tvåan.

Path of Exile 2 är fortfarande avlägset, då Grinding Gear Games säger att betatestandet förmodligen inte kommer inledas innan mot slutet av 2020. Under tiden kommer det första spelet få sina regelbundna uppdateringar, med innehåll som kommer finnas tillgängligt i båda spelen tids nog.

Här är annonseringstrailern för Path of Exile 2, tillsammans med det första gameplay-klippet.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar