facebook_pixel
Overwatch 1 och 2 kommer tids nog slås samman till en klient

Overwatch 1 och 2 kommer tids nog slås samman till en klient

Under Blizzcon annonserade Blizzard sitt Overwatch 2, uppföljaren till den stilbildande hjälteskjutaren från 2016. Redan då kunde vi dock konstatera att det inte rör sig om en traditionell uppföljare, då Overwatch 2 kommer “dela multiplayeromgivningen” med dess föregångare.

Nu har Jeff Kaplan, game director för Overwatch-serien, förklarat tänket närmare för Kotaku.

– Det kommer en punkt då klienterna kommer slås samman. Vi anser att detta är viktigt, särskilt då det rör sig om en tävlingsinriktad upplevelse. Idén är att undvika fragmentering av spelarbasen, och att inte ge någon en tävlingsmässig fördel. Om vi spelar i samma tävlingspool bör vi undvika att någon får högre bildhastighet bara för att de spelar i en annan version av grafikmotorn.

Kaplan medger också att Overwatch 2 “till hundra procent” är anledningen bakom de mer utspridda uppdateringarna till Overwatch. Efter lanseringen av uppföljaren kommer man dock kunna återvända till ett “live service”-tempo, även om föregångaren fortfarande kommer få “vissa meningsfulla uppdateringar” innan dess.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar