Need for Speed Heat – Recension

Need for Speed Heat – Recension

Need for Speed Heat visar att den anrika racingserien fortfarande har mer att ge.

De senaste fem åren har varit tunga för Need for Speed och Göteborgsstudion Ghost Games. Den undertitelslösa rebooten var ett av de mest irriterande spelen jag någonsin har spelat, medan Payback var inblandat i Electronic Arts väldokumenterade äventyr i lootlådeland. Tredje gången gillt, således?

Need for Speed Heat är inget mästerverk, men en ren fröjd jämfört med de två senaste spelen – om man kisar så kan man faktiskt se konturerna av seriens fornstora glansdagar, även om spelet fortfarande har en bra bit upp till de allra mest hyllade delarna.

Ghost Games har äntligen lyckats tämja Frostbite-motorn, och resultatet är ett slickat, snyggt och våldsamt snabbt spel, med endast smärre tekniska problem i stil med poppande texturer och stundtals långsamma laddningskärmsövergångar. De enerverande karaktärerna i storyläget är också de ett minne blott, bortsett från en av skurkarna, men det är okej eftersom det är meningen att man ska hata honom. Berättelsen fungerar utmärkt som motivation för spelaren att ta sig framåt, men inte särskilt mycket mer än så.

Precis som seriens senaste delar utspelas Need for Speed Heat i en öppen sandlådevärld där man får delta i olika tävlingstyper. Det handlar främst om gaturacing, varvat med rallytävlingar och drift-event längs de svepande kurvorna uppe i bergen. Var och en av disciplinerna ställer vitt skilda krav på din bil, så du måste anpassa dig efter situationen.

Arkadracingspelens Dark Souls.

Ghost Games

Electronic Arts

ea.com/games/need-for-speed/need-for-speed-heat

640:-

16

Forza Horizon 4

Sluta jiddra, börja drifta!

Arkadracingspelens Dark Souls

Den stora gimmicken den här gången är att körandet äger rum dygnet runt, med mer sansade och pengabaserade lopp dagtid, och streetcreddiga undergroundtävlingar nattetid, där enbart respekt ligger i potten. Man behöver respekt för att levla upp, men för att få respekt måste man köpa och uppgradera bilar för pengar – en fin liten gameplayloop som ger spelet överraskande mycket personlighet.

Det är även om nätterna som seriens karaktäristiska polisjakter äger rum, och här uppdagar sig ännu ett intressant element; respekten fås inte omedelbart, utan måste inkasseras i Dark Souls-stil genom att återvända till något av garagen. Kruxet är att man går miste om lejonparten av dessa respektpoäng om man blir haffad av snutarna, och eftersom de är ovanligt kompetenta och envisa resulterar det i en del riktigt ruggiga situationer, där den senaste timmens framsteg mer eller mindre riskerar gå upp i rök.

Need for Speed Heat en angenäm arkadracingupplevelse. De enerverande skavankerna har slipats ner till oigenkännlighet, och kvar finns ett spel som får tiden att flyga och magen att pirra. Låt oss hoppas att detta är en vändpunkt för Ghost Games, och att vi kan få ett ännu bättre spel nästa gång som på allvar återställer Need for Speed-seriens skamfilade rykte.

Need for Speed Heat – Recension Reviewed by - .
3.75

75%